Recensie: Xandra Sc.
Genre: Kookboeken, gezondheid
ISBN: 9789000322411
176 pagina's | Uitgeverij Unieboek|Het Spectrum | 2013

Carola van Bemmelen:
Carola van Bemmelen begon in 2012 met een online Sugarchallenge en had binnen no time veel volgers en fans. Zij is voeding- en lifestylecoach en Trainer Hormoonfactor.

Informatie over het boek:
Het wordt steeds duidelijker dat suiker een enorme invloed heeft op de gezondheid. Sterker nog: het zou weleens de hoofdoorzaak kunnen zijn van de huidige obesitasepidemie en veel welvaartsziekten. Carola van Bemmelen daagt je uit om 30 dagen lang suiker te laten staan. Met haar 3-fasenplan gaat dat lukken! Gevarieerde recepten (van ontbijtjes tot snacks, van bijgerecht tot overheerlijk dessert), voorbeeldmenu's en praktische tips helpen je de maand door. Je bemerkt razendsnel effect: voel je energieker, ervaar een betere nachtrust, én gewichtsverlies. Gun jezelf deze gezondheidsverbetering en doe mee aan de Sugarchallenge! - Veel informatie over wat suiker met je doet - Praktisch stappenplan om direct aan de slag te gaan - Ingrediënten verkrijgbaar bij de supermarkt: geen dure biowinkels.

Recensie door Xandra Sc.:
De kaft is erg opvallend en kleurrijk, waardoor je daar als lezer/koper wordt aangetrokken. In het boek wordt de donkeroranje kleur voortgezet op een prettige manier. Ook wordt er afgewisseld tussen vetgedrukt, hoofdletters en gewone letters. Dit heb ik niet als storend ervaren. Het geeft door het gehele boek een duidelijke structuur. De plaatjes worden afgewisseld tussen foto’s en tekeningen. Dit alles in een retrosfeer. Dat is prima, al ben ik daar zelf niet zo’n fan van, maar het stoort niet.
Het begin vind ik erg mooi met wijze pakkende woorden, zoals; “Geloof in je zelf. In de kracht die je in je hebt.” Ik denk dat dit begin veel mensen zal aanspreken omdat het zich richt op je innerlijke kracht. Ook zal het je je hoofd laten schudden, omdat je weet ja dat moet of dat is zo, maar het (nog) niet doet. Je eetpatroon omgooien is in deze maatschappij niet makkelijk heb ik uit eigen ervaring gemerkt. Het boek neemt je mee in de uitleg welke erg boeiend en op een prettig leesbare manier is geschreven. Er wordt aandacht gegeven aan het feit waarom we zo makkelijk en veel suikers naar binnen werken. Dit geeft een goede achtergrond en laat de lezer zich niet al te schuldig voelen. Er wordt ook een hoofdstukje gewijd aan een uitleg tussen de verschillen man en vrouw. Waarom het gebruik van suikers anders is voor de man dan voor de vrouw. Het boek is wel vooral geschreven voor de vrouw heb ik het idee, omdat het vooral op het gevoel in werkt. Ook wordt er erg gestigmatiseerd dus dat iedereen het fout zou doen. Dat is niet het geval, het is wel zo dat de tendens zoet en snoep is inderdaad. Het geeft je goede handvatten om zelf bij anderen uit te leggen waarom suiker niet goed voor je is. En dat maakt je sterker, waardoor je de beschreven levensstijl makkelijker kan vol houden.
Wat ik prettig vind aan het boek is dat het ook verwijst naar andere zaken die je kunnen overvullen. Zo staat er een mooie beschrijving op pagina 58; ”Alles wat je nodig hebt, zit in jou. Het kan er alleen vaak niet uit omdat er geen ruimte is, omdat we die ruimte die daarvoor nodig is volstoppen met eten, verplichtingen, werk, tv, internet en andere zaken die een boel ruis op de zender veroorzaken. Toch zul je jouw liefde voor jezelf nooit in eten of in andere zaken buiten jezelf kunnen vinden. Jouw liefde zit in jou, het is het gevoel dat in jou leeft”.
Ook de fases om te gaan stoppen met suikers zijn erg helder, fase 1 de voorbereiding, fase 2 de suikervrije fase, fase 3 de suikerbewuste fase. Wat veel mensen ook zal helpen is dat fase 3 is beschreven, dat je zo nu en dan wel wat ‘lekkers’ kan nemen maar dat je er bewust van bent. Ook zijn er een aantal spelregels voor de Sugarchallenge, deze worden helder en realistisch uitgelegd. Zodat je ook weet waarom je de eerste 4 weken geen suiker moet eten. Er worden per moment tips gegeven hoe je met bepaalde situaties en gevoelens om kan gaan.
Ik mis een stukje over het betrekken van kinderen en ik mis wat over de relevantie als je niet hoeft af te vallen. Ik snap dat de meeste mensen gezonder gaan eten als ze willen afvallen. Maar er zijn nog meer redenen. Deze worden maar summier benoemd. Hierdoor wordt het toch meer een boek voor mensen die met overgewicht worstelen.
De recepten, heldere lijstjes zoals ontbijt, andere maaltijden, sauzen, etc. Zeker als je het roer gelijk gaat omgooien na het lezen van dit boek is dat erg handig. De recepten zelf is niet altijd duidelijk voor hoeveel personen iets is. Maar door goed op de hoeveelheden te letten kom je er wel achter. Er staat al een grote variatie aan lekkere recepten in die, als je de voorraadkast gevuld hebt, zoals eerder in het boek beschreven is, goede kunt maken.
Conclusie; als je gezonder wilt gaan eten en bewuster met suiker wilt omgaan een goede uitleg. Ook als je dus wilt gaan afvallen en gezonder wilt voelen zeker een aanrader. En dan is dit lijkt mij makkelijker te volgen dan een (uithonger) dieet. Maar daar heb ik geen ervaring mee. Het boek voldeed zeker aan mijn verwachtingen, alleen is het voor mij teveel geschreven vanuit de afvalhoek. Maar het heeft me ook weer vele andere inzichten gegeven!