Recensie: Xandra Sc.
Genre: Kookboeken, Gezondheid
ISBN: 9789000344062
128 pagina's | Uitgeverij Unieboek|Het Spectrum | 2014

Carola van Bemmelen:
Carola van Bemmelen begon in 2012 met een online Sugarchallenge en had binnen no time veel volgers en fans. Zij is voeding- en lifestylecoach en Trainer Hormoonfactor.

Informatie over het boek:
Hoewel de Sugarchallenge géén dieet is, beginnen mensen vaak met een suikervrije leefstijl in de hoop een paar kilo’s kwijt te raken. Daarom maakten Carola van Bemmelen en Sharon Numan een Sugarchallenge-afslankspecial. In deze handzame gids staan alle do’s en don’ts voor iedereen die graag een gezond gewicht wil bereiken zónder dieet, maar door lekker eten volgens de Sugarchallenge-lifestyle! Ontdek in vier weken wat een suikervrije leefstijl je kan brengen en geniet van de overheerlijke, suikervrije recepten om die kennis in de praktijk te brengen.

Recensie door Xandra Sc:
De kaft is in lijn met eerder geschreven boeken van dezelfde schrijfster. Daardoor blijft het een geheel. Je wordt er door aangetrokken als lezer/koper. In het boek wordt de oranje kleur voortgezet op een prettige manier. Ook wordt er afgewisseld tussen vetgedrukt, hoofdletters en gewone letters. Dit heb ik niet als storend ervaren. Het geeft door het gehele boek een duidelijke structuur. De plaatjes worden afgewisseld tussen foto’s en tekeningen. Dit alles in een retrosfeer. Dat is prima al ben ik daar zelf niet zo’n fan van, maar het stoort niet.
Het boek begint met een uitleg van de schrijfster, dat dit boek eigenlijk geen afslankboek is. Maar dat je levensstijl veranderd. Maar de intentie van het boek blijft hetzelfde. Ik ben geen doelgroep voor dit boek, omdat ik eerder moet aankomen dan afvallen. Er wordt ook in dit boek een uitleg gegeven onder de kop; ”Goed om te weten”. Dit lijkt mij een goede motivatie om het roer om te gooien. Als je dit als een kookboek ziet, dan is er in het begin wel veel tekst. Maar dit is m.i. wel nodig om helderheid te geven waarom je suiker en kant en klaar beter kan vermijden. Als je de logica ergens achter begrijpt zijn dingen makkelijker vol te houden, lijkt mij.
Op p 66 staat een mooie quote; “Mijn advies, kies voor jezelf. Doe maar lekker ‘ongezellig’ en eet heel eigenwijs ‘ongewoon’. Hoe meer mensen dit gaan doen, des te eerder wordt gezond weer ‘normaal’ en is ongezond niet meer ‘gezellig’. Dat maakt het voor ons allemaal een stuk gemakkelijker!” Dit houdt de moed erin.
Het boek is opgedeeld in twee delen, deel 1 Goed om te weten, wat ik hiervoor heb beschreven. En deel 2 Goed om te eten variatierecepten. Hierin is een heldere opbouw te vinden voor alle maaltijden en dranken. Verder is er nog een handige bijlage m.b.t. de glycemische index en glycemische lading, deze worden hierin uitgelegd. Zodat je weet waar je op dient te letten met  producten. In dit boek staat goed beschreven voor hoeveel personen een maaltijd is bedoeld. De recepten zijn prima uit te voeren. Dit maakt het makkelijker om dit op je gezin/jezelf af te stemmen. Wederom een lijstje opgenomen wat handig is om in je voorraadkast te hebben.
Ook is er een stukje beschreven hoe de schrijfster om gaat met gezinsleden en de hernieuwde kookwijze. Dit is natuurlijk voor iedereen verschillend en gaat er niet heel diep op in. Als het allemaal niet lukt, worden daar geen handvatten voor gegeven.
Conclusie: Al met al een leuk (kook)boek met heldere uitleg waarom je beter zo kunt gaan eten. Voor mij is het niet echt een boek wat ik er dan ook nog bij zou kopen. Het boek 100% suikervrij in 30 dagen (sugarchallenge) geeft mij voldoende handvatten en ideeën om daar zelf mee aan de slag te kunnen. Als je echter wilt afvallen en lekkerder in je vel wilt zitten, zou ik dit boek aanraden. Je hebt en de uitleg en uitgebreide recepten.