Recensie: De duivelsvork - Suzette Boyer

Titel: De duivelsvork
Auteur: Suzette Boyer
ISBN: 9789022331163
296 pagina's | Uitgeverij Manteau | maart 2015

Suzette Boyer:
Suzette Boyer was als kind al gepassioneerd door lezen, en kon zich vooral verliezen in spannende boeken. Zelf avonturen beleven stond dan ook hoog op haar verlanglijstje, maar toen ze ontdekte dat ze geen held uit een film of hoofdpersoon uit een avonturenroman kon zijn, besloot ze dan maar haar eigen avonturen te bedenken en op te schrijven. Tijdens het schrijven gaan haar hoofdpersonages vaak met haar aan de haal, en sleuren ze haar mee in spannende belevenissen.

Diego heeft zijn slag thuisgehaald: na de kou van Alaska vliegen alle vrienden nu naar de zon van Cordoba om samen deel te nemen aan een zomerkamp. Voor Diego is camp Al Andaluz geen onbekend terrein, want het ligt niet ver van zijn thuisstad Sevilla en zijn broers zijn hem er al voorafgegaan. En blijkbaar hebben de broertjes Arnelas-Reyes daar ook een reputatie opgebouwd, want het jaar na de doortocht van zijn jongste broer is El paseo por el laberinto, de doolhoftocht, afgeschaft. De geheimzinnigheid die hierrond hangt is voor Diego meer dan voldoende om zijn nieuwsgierigheid te prikkelen… Vol enthousiasme sleurt hij zijn vrienden mee in een nieuw avontuur, maar is de doolhoftocht wel zo onschuldig als het lijkt? Ondertussen worstelt Yves steeds meer met het verleden dat hem achtervolgt, en lijkt hij de moord op zijn ouders maar niet te boven te komen. Luna beseft dat hun relatie geen toekomst heeft, maar ze is al halsoverkop gevallen voor Yves, en hij voor haar. Maar is dat voldoende om hem te behoeden voor onheil?

Recensie door Clasien:
Allereerst mijn complimenten voor de uitvoering van het boek. De omslag is prachtig en geeft precies de belangrijkste feiten van het verhaal aan namelijk Andalusië/Cordoba, de plaats waar het zich afspeelt en de duivelsvork een belangrijk item. Dit wekt verwachtingen op die zeker uitkomen. De titel is ook perfect gekozen: De duivelsvork is namelijk een soort merkteken dat voorkomt in het verhaal. “Het geheel leek een beetje op een soort vork met drie tanden aan de lange steel. Zo’n vork waarmee duivels altijd werden afgebeeld”.

De duivelsvork is een boek uit een reeks, dit is het derde deel maar goed afzonderlijk te lezen. Toch raad ik aan eerst deel 1 en 2 te lezen in verband met terugblikken naar gebeurtenissen in die delen. De doelgroep is de jeugd, maar ik als lezend volwassenen heb er van genoten. Avontuur, spanning en vooral vriendschap staan centraal.

Drie broers Diego, Ramón 21 en Javier 26 Arnelas-Reyes. Diego en Ramón lijken precies op elkaar zowel hun karakter als hun uiterlijk. Hun vader noemt hen “los Saltamontes” de sprinkhanen, omdat ze uitbundig en vooral ondernemend zijn.

Ramón is jaren geleden op hetzelfde zomerkamp geweest waar nu Diego en zijn vrienden Yves, Luna, Stella en Jesse heengaan, Camp Al-Andaluz Cordoba. Destijds was er een doolhofpuzzeltocht die door omstandigheden is afgelast. Diego zou Diego niet zijn om alles op alles te zetten deze beruchte doolhoftocht toch te maken met zijn vrienden. Ramón heeft destijds het doolhoftochtenboekje verstopt ergens binnen het kamp. Wanneer de vrienden dit in hun bezit krijgen houdt niks hun meer tegen om de El paseo por el laberinto Córdoba, te maken.

De eerdere delen uit deze reeks zijn: Het goud van de Navajo, speelt zich af in de VS, in Mammoets in het ijs komen we terecht in Alaska. Alle boeken zijn prachtig en vormen een aanwinst in de boekenkast.