Recensie: De onderwaterzwemmer - P.F. Thomése

Titel: De onderwaterzwemmer
Auteur: P.F. Thomése
ISBN: 9789025444310
256 pagina's | Uitgeverij Atlas Contact | april 2015

P.F Thomése:
P.F. Thomése is een van de veelzijdigste schrijvers van ons taalgebied; romancier, essayist, polemist, verhalenverteller, ironicus en scherp cultuurcriticus: onverschrokken en trefzeker en altijd weer verrassend. Een taalvirtuoos in elk genre dat hij beoefent. Veelvuldig genomineerd en bekroond met onder meer de AKO Literatuurprijs en de Bob den Uylprijs, en in meer dan twintig talen vertaald.

Bij de nachtelijke oversteek naar bevrijd gebied, in het laatste oorlogsjaar, raakt de veertienjarige Tin van Heel zijn vader kwijt. Een nacht en een dag en een avond blijft de jongen in de uiterwaard waken, turen, zoeken, maar zijn vader komt niet meer boven water. Als dertig jaar later, tijdens een Afrikaanse reis met zijn vrouw, het noodlot opnieuw dreigt, voelt hij dat de tijd gekomen is om alles recht te zetten. De onderwaterzwemmer is een spannende en aangrijpende roman over verlies, gemis en schuld daarover. En over redding, die komt wanneer je haar niet verwacht – maar die, onder water, steeds met je is meegezwommen.

Op de cover een blauwige afbeelding van een menselijk figuur omringd door vissen; een onderwaterzwemmer. Het boek is opgedeeld in drie delen. In het eerste deel is de hoofdpersoon, Tin, veertien jaar en maakt hij een moedige nachtelijke zwemtocht samen met zijn vader naar bevrijd gebied in de Tweede Wereldoorlog. Hij raakt tijdens deze zwemtocht zijn vader kwijt en deze wordt uiteindelijk ook niet meer gevonden. Dit deel beschrijft zo goed de hoop en wanhoop van de veertienjarige jongen en het idee dat hij zijn vader in de steek laat, als hij niet op hem wacht aan de waterkant. In het volgende deel speelt dit schuldgevoel nog steeds een rol. Het is inmiddels dertig jaar later en Tin is met zijn vrouw op vakantie in Afrika. Ze komen terecht in de binnenlanden en daar raakt hij zijn vrouw kwijt. De wanhoop van het moment en de relatie met de gebeurtenissen dertig jaar eerder worden heel indringend beschreven. Als lezer word je meegezogen in het verhaal en dat maakt ook dat je dit boek niet weg kunt leggen. Het derde deel vind ik het minst sterk en beschrijft Tin als oude man in een ziekenhuis in Brazilië. De buitenkant doet wellicht anders vermoeden, maar het boek is vlot geschreven en heeft naast de zware dramatiek ook een luchtige kant. Het is duidelijk dat het verlies van zijn vader een duidelijk stempel heeft gedrukt op het verdere leven van Tin, maar of het allesoverheersend was, wordt niet duidelijk, omdat we maar flitsen uit zijn leven mee maken. Het maakt het verhaal er niet minder om. De onderwaterzwemmer valt nauwelijks te beschrijven. Het is spannend, dramatisch, indrukwekkend; kortom een echte aanrader.