Recensie: Doorgeslagen - Cath Staincliffe

Titel: Doorgeslagen
Auteur: Cath Staincliffe
ISBN: 9789026133930
368 pagina's | Uitgeverij De Fontein | april 2015
Cath Staincliffe:
Cath Staincliffe is naast auteur ook een gerenommeerd scenarioschrijver voor radio en tv in Engeland. Voor haar werk werd ze meermalen onderscheiden.

Maak kennis met Janet Scott en Rachel Bailey, rechercheurs in Manchester. Bekend van de KRO Detectiveserie op televisie. Wanneer een tiener vermoord wordt aangetroffen in een armoedige flat, is haar moeder kapot van verdriet. Jaren geleden heeft ze dit kind toevertrouwd aan Jeugdzorg, maar het meisje is afgegleden in een milieu van drugs en vage types en nu tragisch aan haar einde gekomen. Voor rechercheurs Janet Scott en Rachel Bailey is deze zaak de eerste keer dat ze samenwerken en het verschil in hun karakters maakt het er niet makkelijker op. Maar ze zullen wel moeten: er loopt een moordenaar rond in Manchester, en misschien vinden ze die dichter bij huis dan ze kunnen vermoeden...

Ik ben groot fan van de serie over Scott & Bailey. Vol verwachting ben ik dan ook begonnen aan dit boek en ik ben absoluut niet teleurgesteld. Het is vlot geschreven. De auteur is een ervaren scenarioschrijver en dat is te merken aan de beeldende schrijfstijl. Dit boek gaat qua verhaallijn eigenlijk vooraf aan de televisieserie. Vaak wordt een serie gebaseerd op een boek, maar in dit geval is het andersom. Dit eerste boek over Scott & Bailey, zal in juni 2015 gevolgd worden door een tweede. Naast de politiezaak is er veel aandacht voor de persoonlijke levens van de rechercheurs Janet Scott, Rachel Bailey en hun leidinggevende Gill Murray. Deze invalshoek met persoonlijke verhalen over worstelingen met relaties, scheidingen,kinderen, balans werk-privé maakt het tot een thriller die herkenbaar is voor veel vrouwen. De auteur krijgt bonuspunten voor de keuze van de hoofdpersonen. Het zijn niet de standaardvrouwen die vaak terug te vinden zijn in thrillers. Hier is naast de jonge Rachel, die je qua karakter vaker tegenkomt in boeken ook gekozen voor oudere vrouwen met bijbehorende problemen. Dit vergroot je inlevingsvermogen als lezer.

Ook als dit je eerste kennismaking is met Scott & Bailey is dit boek een aanrader. De karakters worden goed geïntroduceerd en binnen de kortste keren voel je sympathie voor de vrouwen in dit boek. Het verhaal speelt zich af in Manchester en in dit boek behandelen de rechercheurs een zaak van een jong meisje dat vermoord is. Ze komt uit een milieu van drugs, was als kind bekend bij Jeugdzorg en in dat milieu begeven de rechercheurs zich bij de behandeling van de zaak. De plot is nergens voorspelbaar en heeft een goede spanningsopbouw. Een vrouwenthriller waar je heerlijk mee op de bank kan kruipen, waarna je vervolgens de televisie aanzet om de vrouwen ook op beeld te bewonderen.