Recensies: Een huis in Frankrijk - Eva de Wit

Auteur: Eva de Wit
Recensie: Sabrina, Coenraad
ISBN: 9789401904384
304 pagina's | Uitgeverij Zomer & Keuning | mei 2015

Eva de Wit:
Een huis in Frankrijk is de debuutroman van Eva de Wit.

Melanie woont in een prachtig opgeknapt landhuis in Frankrijk. Ze is hierheen gegaan voor de liefde an haar leven, maar die heeft haar verlaten. Nina heeft een leuke baan en een ogenschijnlijk goede relatie. Wat ze verborgen houdt, is dat ze wordt mishandeld en dat ze op de vlucht is. Jessica kan haar baan als manager eigenlijk niet aan en kampt met eenzaamheid - en een alcoholprobleem. Suus heeft het misschien nog het beste op orde. Maar ook dat is schijn, want ze heeft grote financiële problemen... en is zwanger van een derde kindje. Wanneer de vier vroegere vriendinnen bij elkaar komen in Melanie's huis in Frankrijk, blijkt dat niemand het zo goed voor elkaar heeft als ze graag zou willen. De vrouwen slaan de handen ineen om het tij te keren.

Sabrina:
Leuk om te lezen, het verhaal speelt zich af in Frankrijk. Je proeft de sfeer van Frankrijk, je wilt zo in de auto stappen naar FrankrijkVier vriendinnen ontmoeten elkaar weer in Frankrijk waar een van de vriendinnen, Melanie, in prachtig landhuis woont. Ze hebben elkaar al jaren niet meer gezien, ze hebben ieder hun eigen leven. Ze worden uitgenodigd en besluiten om ieder op hun eigen manier richting Frankrijk te gaan, als een soort vlucht van hun eigen leven. Maar eigenlijk heeft Melanie hen ook weer uitgenodigd voor een vlucht van haar leven. Ze vinden het heerlijk om elkaar weer te zien en vertellen elkaar hoe goed ze in het leven staan. Maar is dit wel zo, er ontstaan steeds meer wrijvingen en leugens.

“Ik ben benieuwd hoelang ze alle vier hun geheimen voor zich kunnen houden. Ik voel voortdurend een stukje spanning als ze bij elkaar zijn. Dat kan nooit een week lang goed blijven gaan. Er moet wel een uitbarsting komen en dan kan het twee kanten op gaan: of de lucht is geklaard, of de gasten stappen in hun auto en rijden dan naar huis. Ik hoop het eerste…"

Tot ineens een van de vriendinnen open kaart gaat spelen, dan moeten ze ineens allemaal en dan blijkt dat ze wel een hoop achterhielden en waarom ieder naar Frankrijk kwam. Als de lucht geklaard is hebben ze een grandioos plan en krijgen ze ook nog hulp uit onverwachte hoek…

Het boek geeft een gezellig sfeertje om te lezen, al is het vrij makkelijk geschreven. Maar wel leuk. Omdat het een ongecorrigeerd leesexemplaar is kwam ik wel vaak dezelfde stukjes tegen. Maar dit zal denk ik nog aangepast gaan worden. Het boek geef ik 3 sterren, een luchtig zomers feelgood verhaal.

Melanie woont in een prachtig huis en leeft een luxe leven. Tot op een dag haar partner Jean zegt dat hij haar verlaat en dat ze 3 maanden nog mag blijven wonen. Melanie weet zich geen raad en heeft in Frankrijk niet echt vriendinnen. Ze besluit om haar 3 vroegere vriendinnen Suus, Jessica en Nina uit te nodigen om een week bij haar te komen. Als ze uiteindelijk daar aankomen blijken ze allemaal hun eigen problemen te hebben maar een ieder houdt de schone schijn op totdat..... Marie de huishoudster kleine hints geeft.

Eva neemt je mee naar Frankrijk en laat je genieten van het prachtige verhaal in een mooie omgeving. In het begin blijft het allemaal vrij oppervlakkig en is onderling de spanning te snijden en voelbaar. Eva laat dan Marie een groter rol spelen in het geheel en dan verandert ook de verhoudingen onderling. Dit is direct als lezer ook te merken. De gedachte van Marie zijn schuingedrukt aan het begin van ieder hoofdstuk. Je weet dan ongeveer waar het om zal gaan draaien maar Eva weet het toch voor elkaar te krijgen dat je steeds aangenaam verrast blijft.

Alle personages hebben zo ieder hun deel gekregen in het leven en dit zet ook de lezer aan het denken over zijn/haar leven. Het is een boek wat je kan aanraden en zeker moet lezen. Als je niet lekker in je vel zit weet je dat je tijdens het lezen al een stuk beter gaat voelen.

1. Lijkt me een heerlijk boek! Ik zet 'm op mijn to-read-lijstje :)