Recensie: Het derde verbond - Liane Baltus

Titel: Het derde verbond
Auteur: Liane Baltus
Genre: Thriller (Futuristische thriller)
ISBN: 9789490767419
380 pagina's | Uitgeverij Zilverbron | 2013
Liane Baltus:
Liane heeft altijd geweten dat ze een boek zou schrijven. Niet alleen las ze veel als kind, maar er zaten ook altijd verhalen in haar hoofd. Haar leven ging een andere kant op. Na haar studie Bestuurskunde aan de Vrije Universiteit werkte ze bij de overheid en kreeg ze na een aantal jaar een leidinggevende functie. Naast haar werk en gezin was er niet voldoende ruimte voor het schrijven van fictie. Tot het moment waarop ze haar baan als manager verruilde voor die van journalist. Dankzij het schrijven van non-fictie en het volgen van een opleiding aan de Hogeschool voor Journalistiek kwam een plot, dat al jaren in haar hoofd sluimerde, indringend boven drijven. Personages dienden zich aan en wilden haar onverdeelde aandacht. Het eerste deel van hun verhaal heeft ze nu opgeschreven in Het derde verbond.

Helena's vader is in het verleden betrokken geweest bij een geheim project, waarbij contact is gelegd met mensen uit de dimensie Experiaan. In die periode is er een innige vriendschap ontstaan tussen Helena en de Experiaan Mica. Op het moment dat Mica na vele jaren terugkeert uit diens dimensie, vult warme energie het zwarte gat in Helena's borstkas. Haar blijdschap over de terugkomst van haar jeugdvriend verandert abrupt als ze hoort dat hij met zijn troepen Amerika is binnengevallen en haar vader tegelijk met een grote groep wetenschappers verdwenen is. Binnen de kortste keren raakt Helena de controle over haar eigen leven kwijt. Mica kiest Amsterdam als locatie voor onderhandelingen over een wapenstilstand met Amerika. Voor Helena het beseft, is het kantoor waar zij stage loopt betrokken bij de voorbereiding, zijn er Experiaanse soldaten in het pand en heeft de CIA haar in het vizier. Wat verzwijgt Mica over zichzelf en de mensen in zijn dimensie? Is Helena's vertrouwen in Mica wel gerechtvaardigd als de wereld om haar heen hem compleet anders ervaart dan zij? Komt er een wapenstilstand tussen Experiaan en Amerika of is een vernietiging van de Aarde aanstaande? Helena wordt voor keuzes gesteld, die ze zich nooit heeft kunnen voorstellen.

Recensie door Coenraad:
Het verhaal van Helena en Mica. Helena's vader is in het verleden betrokken geweest bij een geheim project met mensen uit de demensie Experiaan. Tijdens dit project is er een innige vriendschap ontstaan tussen Helena en Mica. Mica kiest Amsterdam als locatie voor de onderhandelingen en het kantoor waar Helena stage loopt is het middelpunt van de onderhandelingen. Komt er een wapenstilstand of komt er een vernietiging van de Aarde...

Als een beginnende fantasylezer heb ik me goed in kunnen leven in het verhaal en was ik continu nieuwsgierig over het verdere verloop van het verhaal. De spanning wordt mooi opgebouwd en is goed aanwezig en voelbaar. Een juiste balans tussen de opbouw van de spanning. Vanaf het begin wordt het duidelijk waarom het gaat en daar wordt bijzonder goed naar toe gewerkt. Als lezer krijg je genoeg info maar niet teveel. De wendingen die het verhaal heeft zijn subtiel en mooi gedoseerd.

Liane's schrijfstijl is prettig, vlot, makkelijk en direct, hierdoor weet ze heel goed de juiste snaar te raken waardoor ik als lezer zeer geboeid en in het verhaal getrokken werd. Geheel origineel is het niet maar het beschrijven van de kleuren en wat voor kracht ze hebben in de andere dimensie werd het voor mij makkelijk om in hun te verplaatsen. Dit maakt het voor mij origineel als een niet echte fantasylezer. Het psychologische aspect kwam wel af en toe naar boven maar dit had voor mij wel iets meer bij Helena uitgewerkt kunnen worden.