Recensie: Het veertiggevoel - Heleen Crul

Titel: Het veertiggevoel
Auteur: Heleen Crul
ISBN: 9789401904995
304 pagina's | VBK Media (Omniboek) | april 2015

Heleen Crul:
Heleen Crul was journaliste bij de Leidse CourantDe GelderlanderMargriet en Elsevier. De afgelopen jaren schreef ze een groot aantal opiniestukken voor NRC Handelsblad. Crul is de auteur van de bestsellers Wij willen kinderen en Tussen de generaties. Het veertiggevoel is haar eerste roman.

Isabelle en Willem leerden elkaar kennen, kregen een vaste relatie en een serieuze baan, trouwden en kregen kinderen. En toen, ineens, waren ze veertig.Het veertig worden – of dat al zijn – is het centrale thema in deze eerste roman van de bekende publiciste Heleen Crul. Het leidt bij de hoofdpersonen maar ook bij hun vrienden en kennissen tot een almaar terugkerend gevoel van onrust, gevoed door de – herkenbare? – vraag: is dit het dan?

Deze roman beschrijft het leven van Isabelle en haar gezin in een tijdsbestek van bijna twintig jaar. Het verhaal is in chronologische volgorde geschreven en wordt afgewisseld met dagboekfragmenten van Isabelle waardoor er flashbacks zijn naar het verleden. Bij de start van het boek nadert Isabelle de veertig en aan het eind is ze de vijftig gepasseerd.

Het boek lijkt zich vooral te richten op veertigers of bijna-veertigers. Doordat het niet stopt bij het veertiggevoel oftewel de midlifecrisis, maar nog verder gaat naar de volgende levensfase is dit boek ook zeker een aanrader voor lezers boven de veertig. De uitgever presenteert het boek ook als voor twee generaties, voor de veertiger, maar ook voor zijn/haar ouders. De auteur is goed in staat om de verschillende levensfasen te omschrijven met kinderen en een liefdesrelaties in verschillende levensperioden. Ook leuk is, hoe ze naast dit fictieve verhaal een tijdsbeeld weet te schetsen en actuele gebeurtenissen een plek geeft in dit boek. Zo komt de paniek rondom het jaar 2000 aan bod, de invoering van de euro en 9-11. Dit levert regelmatig een’ oh-ja-gevoel’ op. Het verhaal zelf ben ik wat minder van gecharmeerd, afgezien van geheimen die opduiken uit het verleden bevinden Isabelle en haar gezin zich duidelijk in de hogere klasse en lijkt het leven ze wel enorm toe te lachen met verhalen over jaarclubs en lunches in het Amstelhotel. Ook de opvoedstress met twee kinderen, en twee werkende ouders komt niet helemaal uit de verf. Ondanks deze kritiek heeft de auteur me met dit boek wel aan het huilen gekregen. Ze weet de karakters in Het veertiggevoel goed uit te werken waardoor je echt met ze mee gaat leven. Dit is een feel-good roman, vlot geschreven en een mooie weergave van het leven van een vrouw gedurende twintig jaar.

1. Ondanks dat ik nog niet in de leeftijdscategorie van veertigers zit (ik ben 26), lijkt dit me wel een vermakelijk boek.