Recensie: Liever geen applaus voor ik leef - Sander van Leeuwen

Titel: Liever geen applaus voor ik leef
Auteur: Sander van Leeuwen
ISBN: 9789029090421
256 pagina's | Uitgeverij Meulenhoff | april 2015

Sander van Leeuwen:
Sander van Leeuwen (1986) heeft psychologie gestudeerd in Leiden. Tijdens zijn studie schreef hij liedjes en korte verhalen. Zijn romanidee zette hij op TenPages, waar hij direct werd opgemerkt.

Het leven van de twintiger Thomas zit op slot. Hij heeft het gevoel een toevallige bijkomstigheid te zijn van andere levens. Zijn dagen zijn een aaneenschakeling van herhalingen. Thomas probeert zichzelf wanhopig in beweging te zetten, maar er verandert niets. Dan krijgt hij een brief van een meisje dat hij niet kent: Anna. Ze woont in Schotland en stuurt hem zeer persoonlijke ontboezemingen. Thomas kan het tegen wil en dank niet laten om terug te schrijven, en er ontstaat een briefwisseling. De brieven worden steeds somberder, alles in Anna's leven lijkt zwart te zijn. Het doet Thomas denken aan zijn beste vriend Frank, die een aantal jaren geleden uit het leven stapte. Op een dag vraagt Anna Thomas om haar op te zoeken. Dat is de vonk die hem eindelijk tot leven wekt: gedreven door schuldgevoel over de geschiedenis van Frank, besluit hij te gaan. Hij moet Anna redden. Maar zo eenvoudig blijken de zaken niet te liggen.
Recensie door Coenraad:
Thomas een 24 jarige afgestuurde psycholoog is werkeloos. Hij heeft een relatie met Eva en in de avonduren maakt hij scholen schoon. De relatie met Eva is na 4 jaar niet meer wat het is geweest. Hoe en of hij verder wilt in deze relatie is allemaal niet zeker. Op een dag komt er een brief van Anna. Thomas besluit na de tweede brief terug te schrijven. De brieven hebben een positieve uitwerking op Thomas.

Sander van Leeuwen is zelf ook psycholoog en dat is tevens ook de hoofdpersoon. Thomas is vastgelopen in zijn leven en zit in een negatieve spiraal. Sander heeft veel teksten van muziek gebruikt in het verhaal en dit heeft een prachtige uitwerking in het verhaal. Als je begint te lezen dan verwacht je een verhaal waar je triest van zal gaan worden maar dit is totaal niet het geval. Vanaf het begin zit je helemaal in het leven van Thomas en leeft mee met zijn uitzichtloze leven. Ineens is er een mooie wending in het verhaal waardoor je geraakt wordt en dit laat je net als Thomas niet los. De schrijfstijl is makkelijk en vlot .Het is een pageturner met een grote psychologische lading die jezelf ook op sommige momenten na laat denken over bepaalde zaken /gebeurtenissen.