Recensie: True blood - Deel 1: Date met de dood - Charlaine Harris

Titel: True blood - Deel 1: Date met de dood
Auteur: Charlaine Harris
ISBN: 9789024533572
319 pagina's | Luitingh Fantasy | 2011
Charlaine Harris:
Charlaine Harris behoort wereldwijd tot de vijf best verkopende auteurs van de afgelopen jaren. Haar True Blood-romans met Sookie Stackhouse in de hoofdrol verschijnen in 34 landen en zijn wereldwijd meer dan 20 miljoen keer verkocht.

Sookie Stackhouse is een serveerster met een speciale gave ze kan gedachten lezen wat soms heel vermoeiend is en soms heel erg van pas komt. Alleen bij Bill Compton, de nieuwkomer in het dorp op wie ze halsoverkop verliefd wordt, wil het niet lukken, terwijl ze juist over hém meer te weten zou willen komen. Ook al omdat hij er een griezelig stel vrienden op na houdt. Als een van Sookies collegas wordt vermoord, kijkt iedereen dezelfde kant op. Naar Bill. Er wordt zelfs gefluisterd dat Sookie wel eens zijn volgende slachtoffer zou kunnen worden. Want alle betrokkenen is één ding duidelijk: Bill Compton is een man met duistere geheimen.

Recensie door Miranda:
Sookie Stackhouse is serveerster bij Merlotte's, er is iets bijzonders aan Sookie, al van kinds af aan kan zij de gedachten van mensen horen. Dit maakt haar anders dan anderen. Wanneer zij in Merlotte's de mysterieuze Bill Compton ontmoet hoort ze tot haar grote verbazing helemaal niks! Maar Bill is ook niet zomaar iemand hij is ook bijzonder, sinds de komst van True Blood zijn de vampieren naar buiten getreden en bevinden zich onder de mensen. Maar niet alle vampieren zijn even lief en aardig als Bill, ondanks zijn slechte reputatie heeft hij ervoor gekozen zich te integreren onder de mensen.  De vampiers gaan zodra de zon ondergaat als moordmachines tekeer. Wanneer er meerdere meisjes uit het stadje Bon Temps dood gevonden worden waarbij de beide slachtoffers bijtmarkeringen hebben, gaan roddels al snel de ronde dat het om een vampier moet gaan. Op de achtergrond van dit alles ontstaat er tussen Bill en Sookie een romantische relatie, waarbij vooral Bill in het begin zich voordoet als een koude man met geen gevoel. Blijkt hij gaandeweg het boek steeds meer te ontdooien waarbij hij zijn ware aard aan Sookie laat zien.

Dit boek heeft veel elementen waar menig lezer naar op zoek is: fantasy, spanning, romantiek, horror, maar ook een vleugje erotiek. Ik zou het daarom niet toekennen tot de genre Young adult. Ik heb zelf de Engelse versie gelezen. Wanneer je de serie alleen maar kent moet je niet raar op kijken dat je bepaalde personages uit de serie niet terug vind in het boek, de boeken draaien vooral om Sookie haar gedachten en avonturen. Zo komt haar beste vriendin Tara uit de serie niet voor in het boek.

1. De serie heb ik gezien, maar aan de boeken ben ik nog niet toegekomen. Ben er wel benieuwd naar!