Recensies: Zack - Mons Kallentoft & Markus Lutteman

Titel: Zack
Auteurs: Kallentoft & Lutteman
Recensie: Coenraad, Marjon, Xandra
ISBN: 9789401603577
320 pagina's | Xander Uitgevers | februari 2015

Mons Kallentoft:
Mons groeide op in een arbeidersgezin in de Zweedse provinciestad Linköping. Boeken waren een zeldzaam verschijnsel in zijn huis, in plaats daarvan bracht hij zijn tijd door met voetbal en ijshockey. Hij ontdekte op zijn veertiende de wereldliteratuur toen hij door een ernstige sportblessure het bed moest houden. Na omzwervingen over de hele wereld keert Mons Kallentoft met de Malin Fors-serie terug naar zijn geboortestad.

Ontmoet inspecteur Zack Herry, een held die als een eigentijdse Hercules in gevecht is met de onderwereld van Stockholm. Zack is gek op zijn baan maar ook op het nachtleven met de verleidelijke drugs- en clubscene van de Zweedse hoofdstad. Zack zou als politieman beter moeten weten. Vier Thaise masseuses worden dood gevonden. Het lichaam van een vijfde wordt kort daarop zwaar verminkt aangetroffen net buiten een ziekenhuis. De sporen op haar lichaam zijn zo heftig dat het lijkt of ze door een dier is aangevallen. Wie is het zieke brein achter de vijf moorden? Gaat het hier om vrouwenhaat, racisme of mensenhandel? Een ding is zeker: zolang Zack Herry en zijn collega Deniz de zaak niet oplossen, zullen meer moorden volgen.

Het boek begint onmiddellijk op snelheid en die snelheid wordt er in gehouden. Hoofdpersoon Zack is dan ook supersnel. Hij is erg fysiek ingesteld. Zijn jeugd vond plaats aan de zelfkant van de maatschappij (hij vertoeft vaak in het verleden) maar hij heeft zich opgewerkt tot politie inspecteur. Toch is hij niet vies van een beetje cocaïne, illegale dansfeesten en heeft hij een vriend die drugs dealt. Maar hij heeft vooral gevoel voor gerechtigheid en dat drijft hem de moordzaak op 4 vrouwen op te lossen. Wat zit er precies achter? Lang is dat niet duidelijk. Het boek is spannend vanaf de eerste bladzijde en die spanning blijft er in. Het boek is lastig weg te leggen.

Dit is het eerste deel van een serie en ik las het boek omdat er een vergelijking werd getrokken met de Millennium-trilogie. Maar dat vind ik volkomen onterecht. Deze thriller is eigenlijk niet goed te vergelijken. En persoonlijk weet ik niet of ik de andere delen nog wil lezen. Maar dat komt omdat ik eigenlijk niet meer zo gek ben op thrillers in het algemeen, vooral niet die van het bloederige type. Maar bij thriller-liefhebbers zal dit zeker in de smaak vallen. Juist omdat Zack zo controversieel is. Aanrader dus!

Zack Henry is inspecteur bij de Speciale Eenheid in Stokholm. Zij gaan de strijd aan met de onderwereld van Stockholm. Tevens is Zack ook een grote liefhebber van het nachtleven en met de drugs die erbij hoort. Een combinatie die vraagt om moeilijkenheden .... of valt het juist goed te combineren. Vier Thaise masseuses worden op brute wijze vermoord. Het team van de Speciale Eenheid wordt op de zaak gezet. Zack en Deniz werken samen en vertrouwen elkaar volledig maar toch zijn er dingen die Zack verborgen houd voor Deniz.  Wat het motief achter deze moorden is daar proberen ze achter te komen. Ze moeten snel zijn anders vallen er meer slachtoffers.

Kallentoft & Lutteman hebben samen een schrijfstijl die je niet voor mogelijk houdt. Vanaf het begin word je het verhaal ingezogen en het laat  je niet meer los. Zack is de hoofdfiguur in dit verhaal en is goed uitgewerkt. In combinatie met de andere karakters vormen ze een ijzersterk team die voor de nodige spanning zorgen. Je wordt als lezer continue scherp gehouden van de spanning en ontwikkelingen in deze zaak... Zack is iemand met een rugzak en probeert rust te vinden met het verleden, gaandeweg het verhaal krijg je een goed beeld van hem. Snelheid en spanning voeren de boventoon in het verhaal maar op één of andere manier is dit een combinatie die ook rust uitstraalt. Vanaf het begin weet je waar het in hoofdlijnen om draait maar je wordt keer op keer verrast door wat er zich gedurende het verhaal ontwikkelt en waar ze in verzeild raken. Er wordt niets te vroeg prijsgegeven en de spanning wordt opgevoerd naar een prachtige ontknoping.

Ik weet niet wie wat heeft geschreven, maar deze samenwerking roept om meer. Wat mij betreft mag dit eerste deel snel verfilmd worden.

Xandra:
Ik denk dat je dit boek kan plaatsen tussen schrijfsters als Sterre Carron en Ruth Rendall. Dat vind ik zeer positief, daar ik gek ben op deze schrijfsters en deze schrijfstijl.

Je hebt te maken met duidelijk één hoofdpersoon, met een verleden, die binnen een team een belangrijke rol vervult. Daar er twee lijnen door elkaar lopen (het verhaal van de inspecteur zelf en het verhaal van de moorden en het oplossen daarvan), kan het verhaal soms een beetje rommelig overkomen. Zack (de inspecteur), gaat nogal eens malen/denken, dit is niet altijd even overzichtelijk. Daarnaast krijg je steeds meer vragen over het verleden van deze inspecteur, waar je in dit boek geen antwoorden op krijgt. Maar dat nodigt natuurlijk juist uit om het vervolgboek te gaan lezen, mocht dat komen.

Het idee van het verhaal (de vrouwenhandel), is natuurlijk iets dat vandaag de dag erg leeft. Hierdoor vond ik het interessant om te lezen. Ondanks dat het verhaal fictief is. Het boek geeft duidelijk weer wat er precies gebeurd is, de moorden worden er gedetailleerd omschreven. Ook de gevoelens worden duidelijk omschreven, waardoor je jezelf erg goed in het boek kan inleven.