Recensie: Belle - Lesley Pearse

Titel: Belle
Auteur: Lesley Pearse
ISBN: 9789022565087
496 pagina's | Uitgeverij Boekerij | april 2013
Lesley Pearse:
Van de succesvolle romans van Lesley Pearse zijn wereldwijd zo’n zeven miljoen exemplaren in druk. Tot nu toe bleef ze in Nederland onbekend, maar in vele andere Europese landen verschenen haar boeken al in vertaling en werden er honderdduizenden van verkocht.

Londen, 1910. De vijftienjarige, beeldschone Belle is opgegroeid in een bordeel, zonder te weten wat zich in de kleine verboden kamertjes afspeelt. Maar de jaren van onschuld zijn in één klap voorbij wanneer ze getuige is van de moord op een van de dames. De moordenaar kidnapt Belle om haar de mond te snoeren en verkoopt haar aan een bordeel in Parijs. Belle heeft haar lot niet langer in eigen hand en belandt na vele omzwervingen in New Orleans. Ze legt zich aanvankelijk neer bij haar omstandigheden en wordt een populaire luxeprostituee. Maar heimwee en het besef dat ze niet eeuwig jong en mooi zal blijven, drijven haar er toch toe te ontsnappen. Het leven als voortvluchtige valt echter niet mee: overal liggen mannen op de loer die iets van haar willen. Zal ze dapper en vindingrijk genoeg zijn om helemaal alleen haar weg te vinden?

Een prachtig, maar vooral realistisch verhaal over het leven van een prostituee. Belle wordt opgevoed in een bordeel, door omstandigheden ontvoerd en verkocht aan een hoerenmadam. Ze is dan 16 jaar. Dit boek vertelt haar leven van deze dag tot aan een leeftijd van 18 jaar. Haar angst, mishandeling door mannen, misbruik door madamen. Maar ook hoe ze volhoud en zelfstandig wordt. Belle's droom om ooit een hoedenontwerpster te worden met een eigen winkel, komt uit ondanks alle tegenslag en de vooroordelen over een prostituee.  Dit boek zal nog lang in mijn hoofd blijven rondspoken en geeft een hele andere kijk om de prostitutie.