Recensie: Blauwe maandag - Nicci French

Titel: Blauwe maandag
Auteur: Nicci French
ISBN: 9789041425829
369 pagina's | Ambo|Anthos | 2014
Nicci French:
Achter de naam Nicci French gaat het Britse echtpaar Nicci Gerrard en Sean French schuil. Dit wereldberoemde duo schreef in totaal zestien thrillers en twee korte verhalen. De boeken van French beheersen al jaren de internationale bestsellerlijsten. In ons land zijn er meer dan zes miljoen exemplaren van verkocht.

Frieda Klein is psychoanalytica. Ze leeft een strak georganiseerd leven, dat vooral gericht is op het helpen van anderen. Niet alleen haar patiënten, maar ook haar familie en vrienden kunnen altijd op haar rekenen. De onrust in haar hoofd probeert ze te verdrijven met lange nachtelijke wandelingen door haar geliefde Londen.  Frieda is ervan overtuigd dat wat zich in het hoofd van haar patiënten afspeelt controleerbaar is. Maar als een van haar patiënten vertelt dat hij ervan droomt een kind te hebben, met rood haar en sproeten, en kort daarna een jongetje verdwijnt dat aan die omschrijving voldoet, wordt Frieda geconfronteerd met de onbeheersbare werkelijkheid die zij altijd angstvallig buiten de deur heeft weten te houden.  Kan Friedas kennis van de menselijke geest de recherche helpen bij het vinden van het jongetje? Is er een verband met een ontvoeringszaak van tweeëntwintig jaar eerder? En zal de dader worden ontmaskerd?

Recensie door Marjon:
Ik las het boek al eerder maar was het meeste alweer kwijt. Deze keer kwam het boek dan ook anders op me over, meer spanning, meer interessante momenten. Zo zie je maar dat hoe je een boek vindt ook van het moment van lezen kan afhangen. Het verhaal zit goed in elkaar, leest snel en de korte hoofdstukken zorgen ervoor dat  het je aandacht vasthoudt. Het boek is niet heel erg spannend, maar er loopt wel een rode draad van spanning doorheen. En daardoor wordt het toch een echte pageturner. Frieda blijft een beetje vaag en dat maakt je nieuwsgierig. Wie is zij? Wat is haar achtergrond? Dit alleen al maakt dat je het volgende boek van de serie ook wil lezen.