Recensie: Blijven drijven - Vivian Oskam

Auteur: Vivian Oskam
Genre: Waargebeurd, Reisverhalen
ISBN: 9789064106057
272 pagina's | Uitgeverij Hollandia | maart 2015

Vivian Oskam:
Vivian Oskam schrijft al meer dan tien jaar artikelen en columns.

De 27-jarige Bram en Vivian dromen van een avontuur dat hun leven zal veranderen. In plaats van een leven met hypotheek, carrière en crèche willen ze de wereld verkennen op een zeilboot. Hun droomboot blijkt veel gebreken te hebben en pas na jaren renoveren kunnen ze vertrekken. Met geld voor één jaar en plannen voor zes, gooien ze de trossen los.  Bram en Vivian laten zich niet door tegenslagen uit het veld slaan. En tegenslagen zijn er! Onderweg vinden ze een balans tussen werken en zeilen en beleven ze fantastische maar ook huiveringwekkende momenten. Een storm vernietigt bijna hun dromen. Om de boot te redden, bouwen ze in the middle of nowhere eigenhandig een trailer. Zwanger varen ze door Patagonië, de mooiste wildernis op aarde. Dochter Flora wordt geboren in Chili en als een jong gezin zeilen ze langs de afgelegen paradijzen van de Stille Zuidzee.

Recensie door Nynke:
Een prachtige foto van een azuurblauwe zee op de cover. Dit boek ademt positiviteit. De auteur ziet duidelijk altijd de positieve kant van het leven en dit maakt dat je dit boek met plezier leest. Ze beschikt over een enorm doorzettingsvermogen en dat moet ook wel als je alles achter je laat en kiest voor een moeilijker leven dan de vaste baan en de koopwoning in Nederland. Blijven drijven beschrijft de jarenlange zeiltocht van de auteur samen met haar vriend door ondermeer Patagonië en de Stille Zuidzee.  Naast ruige zeiltochten en kapotte bootonderdelen als dieptepunten zijn er meer dan genoeg hoogtepunten; ze trouwen tijdens hun reis en krijgen zelfs een kind.

Voorafgaand aan de reis hebben ze te maken met heel wat tegenslagen bij het opknappen van hun boot. Het duurt uiteindelijk jaren voordat hun boot zeewaardig is. Vivian Oskam beschrijft ook dit gedeelte, maar stapt al weer gauw over deze tegenslag heen, net als de tegenslagen die ze tijdens hun reis tegen komen.  Alles ademt haar onuitputtelijke positiviteit. Je zou er bijna zelf van op wereldreis gaan. Het verhaal wordt geïllustreerd met prachtige foto’s. In woord en beeld laat Vivian haar liefde zien voor de prachtige omgeving waar ze doorheen varen. Als lezer heb je hierdoor het idee dat je met ze meevaart en daardoor ook mee kan genieten van deze prachtige reis en de ontmoetingen met andere zeilers en locals op allerhande plekken op aarde. Een leuke bonus in dit boek is dat achterin QR-codes zijn opgenomen die toegang geven tot interactieve bijlagen van Blijven drijven. Niet alleen een boek voor zeilliefhebbers, maar ook zeker voor iedereen die wel een vleugje positiviteit kan gebruiken.