Recensie: Dochters van Mulan - Bettine Vriesekoop

Titel: Dochters van Mulan
Auteur: Bettine Vriesekoop
Genre: Mens & Maatschappij
ISBN: 9789492037008
272 pagina's | Uitgeverij Brandt | februari 2015
Bettine Vriesekoop:
Bettine Vriesekoop debuteerde als schrijfster in 1996 met Heimwee naar Peking. Daarna volgden Bij de Chinees, Het Jaar van de Rat en Duizend dagen in China. Van 2006 tot 2009 was Vriesekoop correspondent voor NRC Handelsblad in Peking. Voor de Leonardo- leerstoel 2013 deed zij met een groep masterstudenten aan de Universiteit van Tilburg onderzoek naar de emancipatie van de Chinese vrouw. Naast het schrijven van boeken en artikelen is Bettine Vriesekoop een veelgevraagd spreekster. Sinds 2014 presenteert ze het radioprogramma OBAlive voor de Boeddhistische Omroep.

Informatie over het boek:
In de jaren die volgen op haar China-correspondentschap voor NRC Handelsblad reist Bettine Vriesekoop regelmatig terug naar Peking. Zij is in deze periode vooral gefascineerd door de rol van de vrouw in de Chinese samenleving, vroeger en nu. Vertrekpunt is haar bezoek aan de graftombe van Qiu Jin, feministe van het eerste uur in China. Net als de legendarische Mulan en haar nazaten was zij een zwaardvrouw, een vechtjas. Maar hoe profileren vrouwen zich in het moderne China? Welke invloed hebben het taoïsme en het confucianisme nog op de seksualiteit van de vrouw?

Recensie door Coenraad:
Bettine Vriesekoop is regelmatig in China en is gefascineerd geraakt door de rol van de vrouw in  de Chinese samenleving. Dochters van Mulan is het resultaat van jarenlang onderzoek en vrouwen interviewen. Het bezoek aan de graftombe van Quin Jin, een feministe van het eerste uur, roept bij Bettine een hoop vragen op en is het begin van dit boek. Ze onderzoekt de beweegreden van verschillende vrouwen in het verleden en hoe de moderne vrouw er nu tegen aan kijkt. Tijdens de interviews die ze doet ontstaan er vragen die ze beantwoordt wilt zien te krijgen. De onderdrukte rol van de Chinese vrouw is heel oud en welke rol speelt het nu nog. Vrouwen die geschiedenis schreven, wat was hun beweegreden en hoe kijkt de vrouw van nu er tegen aan en welke invloed hebben die vrouwen gehad en hebben ze die nu nog...

Dit boek is niet echt te plaatsen in een hokje van welke genre het is. Ik heb het ervaren als een reis door de geschiedenis, met een inkijkje in de moderne tijd van de Chinese vrouw. Het boek zit vol met informatie en is voor mij een soort geschiedenisles. Zeer boeiend, interessant en prettig geschreven, het leest als een geschreven documentaire. Interessant hoe de geschiedenis is beschreven en tevens laat het zien hoe gesloten het was, en ik denk ook nog wel steeds de Chinese cultuur is. Tijdens het lezen van dit boek had ik regelmatig zoiets van hoe kan dit en waarom heeft de Chinese vrouw dit zolang laten gebeuren. Door het lezen van dit boek heb ik China van een hele andere kant leren kennen.