Recensie: Het huis aan de Sont - Dolores Thijs

Titel: Het huis aan de Sont
Auteur: Dolores Thijs
ISBN: 9789460682124
256 pagina's | Uitgeverij Marmer | april 2015
Dolores Thijs:
Dolores Thijs is journalist en schrijver. Ze debuteedre begin jaren tachtig met de roman De Vrouwval, waarmee ze de Prijs van het Beste Literair Debuut in België won. In de periode die volgde publiceerde ze een aantal romans. Als freelance journalist schreef ze de afgelopen decennia voor vrijwel alle grote vrouwenbladen.

Na de dood van haar vriend Denis Finch Hatton en het debacle met de koffiefarm in Kenia verlaat Karen Blixen in 1931 haar geliefde Afrika en keert ze terug naar haar geboorteland Denemarken. Eenmaal terug op Rungstedlund, het landgoed van haar familie, probeert ze niet alleen een nieuw leven op te bouwen, maar zich ook te verzoenen met het verleden.  In de beslotenheid van haar imposante landgoed creëert ze een eigen, wonderlijke wereld van excentrieke verkleedpartijen, vreemde feesten en rituelen. Ze organiseert mysterieuze bijeenkomsten waarbij de maan wordt geëerd en vindt er genoegen in haar personeel de stuipen op het lijf te jagen.

Recensie door Coenraad:
In 1931 verlaat Karen Blixen Afrika en keert terug naar haar geboorteland Denemarken. Op Rungstedlund aangekomen, het landgoed van haar familie, probeert ze een nieuw leven op te bouwen maar ook probeert ze zich te verzoen en met het verleden. Op haar landgoed leeft ze in beslotenheid en creëert ze haar eigen wereld omringt met haar personeel. Ook zij moeten zich aanpassen aan haar grillen. Ondanks haar nukken en grillen ontstaat er ook wederzijds respect en leven ze met z’n allen als één familie op Rungstedlund.

Fru Carlsen, de nieuwe huishoudster en haar zoontje Nils zorgen voor de frisse wind op Rungstedlund. Nils steelt het hart van Karen Blixen en zij ziet hem als haar eigen zoon en dit zorgt nogal eens voor wrijving tussen haar en Fru Carlsen.

Het huis aan de Sont is het verhaal vanuit  Fru Carlsen (Caroline) geschreven. Dolores Thijs beschrijft op een geheel ontluikende manier het leven van de mensen die leven op het landgoed Ringstedlund. Vanaf de eerste blz krijg je het gevoel dat je in hun leven stapt en deelgenoot bent van hun leven daar. Prachtig om te lezen is hoe de verstandhoudingen onderling zijn en de vriendschappen met wederzijds respect. Dolores Thijs beschrijft aan het eind van het boek hoe het tot stand is gekomen nadat ze het landgoed Rungstedlund heeft bezocht. Hier ontmoet ze Caroline Carlsen en luistert ze naar de verhalen van haar tijd daar.

Tijdens het lezen van dit boek heb ik alleen de scenes terug beleefd aan Out of Africa als het ter sprake kwam. Ik heb enorm genoten van het verhaal en het was of ik er zelf bij was.