Recensie: Het meisje in de trein - Paula Hawkins

Titel: Het meisje in de trein
Auteur: Paula Hawkins
ISBN: 9789400503885
360 pagina's | AW Bruna Uitgevers | mei 2015

Paula Hawkins:
Paula Hawkins werkte vijftien jaar als journalist voordat ze begon met het schrijven van fictie. Ze werd geboren in Zimbabwe en woonde daar totdat ze in 1989 naar Londen verhuisde. Het meisje in de trein is haar thrillerdebuut en verschijnt in 2015 wereldwijd. De filmrechten zijn gekocht door DreamWorks.

Rachel neemt elke ochtend dezelfde trein. Elke dag hobbelt ze over het spoor, langs een rij charmante huizen in een buitenwijk van Londen, en stopt daar altijd voor hetzelfde rode sein. Zo kijkt ze elke ochtend naar een stel dat op hun terras ontbijt. Ze heeft inmiddels het gevoel dat ze hen persoonlijk kent en noemt hen ‘Jess en Jason’. Hun leven – in Rachels ogen – is perfect. Een beetje zoals haar eigen leven dat ooit was. Op een dag ziet ze iets vreemds in hun tuin. De trein rijdt gewoon weer door, maar voor Rachel verandert alles. Niet in staat om het voor zichzelf te houden, stapt ze naar de politie met haar verhaal, wanneer blijkt dat 'Jess' vermist wordt. Hiermee raakt ze niet alleen verwikkeld in de gebeurtenissen die volgen, maar ook in de levens van iedereen die erbij betrokken is. Maar wie is er te vertrouwen? Heeft ze meer kwaad dan goed gedaan door zich met deze zaak te bemoeien?

Recensie door Coenraad:
Rachel is het meisje in de trein, zij reist iedere ochtend naar haar werk in Londen en ‘s avonds weer terug. Iedere dag hetzelfde saaie ritje met dezelfde saaie mensen. Iedere dag stopt de trein om welke reden dan ook bij een rijtje huizen in de buitenwijk van Londen. Hier heeft ze dan iedere dag een kijkje in andermans leven. Op een dag ziet ze in de tuin van Jason en Jesse “ze noemt het stel zo omdat ze de echte namen niet weet” iets liggen. Ze gaat met dit gegeven naar de politie en dan komt ze in een zaak terecht waar ze niet in betrokken wil en mag zijn.

Dit boek is het debuut van Paula Hawkins en heeft veel media aandacht gekregen. Het boek bleef mijn aandacht vasthouden ondanks al deze aandacht en van A.W Bruna kreeg ik het boek toegestuurd. Ondertussen had ik me wel al voor genomen om me niet te laten beïnvloeden door alle aandacht die het kreeg.

In het begin moest ik wel erg wennen aan de vrouwelijke personages en haalde ze ook nog weleens door elkaar. Ondanks dat er bovenaan het hoofdstuk vermeldt staat om welke personage het gaat. Megan, de tweede verhaallijn in dit boek, speelt zich af in het verleden maar wat hebben die twee verhaallijnen met elkaar gemeen...

Paula heeft de vrouwelijke personages ieder een eigen stijl gegeven en dit is ook te merken aan de schrijfstijl tussen de personages. Zeker in het begin had ik totaal geen idee welke kant het verhaal op zou gaan. Ik vond dat zeker in het begin wat duister en wazig. Maar gaandeweg het verhaal werd het verhaal duidelijker, maar toch  werd ik menigmaal verrast door een wending in het verhaal die het steeds boeiender maakte om te weten hoe het eigenlijk allemaal in elkaar zou steken en wat nu de waarheid is...

Niets wordt er te vroeg prijsgegeven van het plot, integendeel zelfs. Spanning wordt opgevoerd en dit is ook te danken aan de personages die allemaal zo hun eigen stempel op het verhaal weten te drukken en te behouden. Het boek leest vlot en is boeiend tot op het einde.

Het heeft me enorm verbaasd dat dit een debuut is. Kwaliteit straalt het uit en ben zeer benieuwd naar haar volgende thriller en naar de groei van haar schrijfkunsten.