Recensie: Lieve hart! - Janine van der Hulst-Veerman

Auteur: Janine van der Hulst-Veerman
Genre: Streekroman
ISBN: 9789048431205
84 pagina's | Free Musketeers | 2013
Janine van der Hulst-Veerman:
Eind 2013 debuteerde Janine van der Hulst – Veerman met de historische roman Lieve Hart! Naast het werken aan het vervolg op haar debuut schrijft Janine korte verhalen.

In het eerste deel van deze historische saga, over het visserijleven in Huizen anno 1906, leren we Marrie kennen. Door een noodlottig ongeval verliest ze haar vader en zorgt ze met haar moeder voor haar zes zusjes. Haar leven fleurt op wanneer ze Lammert de vissersknecht ontmoet. De moeder van Marrie heeft in eerste instantie bezwaar en waarschuwt haar om niet met Lammert om te gaan. Uiteindelijk zwicht Marries moeder en krijgen Lammert en Marrie verkering. In de laatste week van het visseizoen lijkt het noodlot opnieuw toe te slaan.

Dit boek kreeg ik via Boeklezers om te recenseren. Het is een historische roman die zich afspeelt in Huizen 1906. De hoofdpersoon is Marrie een zeventien jarige vissersdochter. Haar vader overlijdt tijdens het botkloppen. Samen met haar moeder krijgt ze de zorg over haar zes zusjes. Wanneer ze Lammert ontmoet denkt ze een mooie toekomst tegemoet te gaan. Lammert is ook een visser en raakt gewond tijdens een visvaart. Hij belandt in Lemmer en bouwt daar een nieuw leven op. Hoe verloopt het Marrie en Lammert in de toekomst? Het verhaal is vlot geschreven, waardoor je dit boekje zo uit hebt.

Janine heeft zich goed laten informeren over de visserij in 1900, ook geeft ze goede details over de kleding, de werk omstandigheden en het huiselijke leven van de vissers. Persoonlijk vond ik de Huizense woorden, uitdrukkingen en visserstermen die ze in het verhaal gebruikt storend. Het had voor mij geen toegevoegde waarde, ook al zit er achter in het boek een betekenislijst. De titel Lieve hart blijkt dus ook zo'n uitdrukking te zijn en betekent een uitroep van verbazing. Ik snapte de titel voor die tijd dus niet. Al met al een leuk boekje om te lezen, vooral als je geïnteresseerd bent in de visserij rond die tijd. Als toegift vertelt Janine nog iets over de geschiedenis van Huizen.

Erg leuk vond ik het persoonlijk kaartje dat Janine in het boek had gestopt.