Recensies: De betrokkenen - Anita Larkens

Titel: De betrokkenen
Auteur: Anita Larkens
Recensie: Clasien, Saskia, Nynke
ISBN: 9789461091499
300 pagina's | De Crime Compagnie | april 2015

Anita Larkens:
Anita Larkens werkte als copywriter. Tegelijkertijd volgde ze schrijfcursussen, vooral om met collega-schrijvers in aanraking te komen. Inmiddels schreef ze journalistieke teksten, onder meer voor Tijdschrift Schrijven. Ook recenseerde ze thrillers voor Crimezone. In 2001 verscheen haar non-fictieboek De volmaakte vrouw. Werk, succes en identiteit. Nog steeds vind ze het heerlijk om zich volledig op een onderwerp te storten. Maar haar allergrootste passie is en blijft het schrijven van fictie.

De veertienjarige Eliza is als enige aan de brand ontsnapt waarbij haar broertjes en zusjes zijn omgekomen. Documentairemaakster Nora legt de nasleep van dit drama vast. Gaandeweg de interviews raakt Nora meer en meer verweven met de levens van de betrokkenen. Als Eliza's beste vriendin verdwijnt, komt alles op scherp te staan. Wat verbergt Eliza? Het zijn uitgerekend de filmbeelden van Nora die een verontrustende waarheid onthullen.

De titel De betrokkenen is goed gekozen, omdat eigenlijk het hele verhaal draait om de betrokkenen van de woningbrand bij de familie Hoft. Het is een goed verhaal, maar ik vond sommige delen te langdradig beschreven. Hierdoor ging ik er overheen lezen. Ik denk dat het verhaal beter uit zijn verf was gekomen met minder bladzijdes.

Er gebeurt veel, er zijn heel veel connecties met elkaar waar je pas later achter komt, hierdoor wordt het verhaal warrig. Desondanks blijft het verhaal bij je hangen, omdat het vreselijk is wat er allemaal gebeurt in en rond de familie Hoft.

De familie Hoft bestaat uit vader Tjeerd en zijn broer Anton, zijn leven een leven van list en bedrog, seks en geld. Moeder Ula en hun 7 kinderen. Tijdens sen woningbrand komen er zes kinderen om het leven, alleen Eliza van 14 overleeft, omdat ze op dat moment niet thuis is. Net als haar ouders. Achteraf blijken de ouders medeplichtig samen met oom Anton.

House of Horror. “Ik kan me niet voorstellen dat God er was toen de Hoft-kinderen stierven. Het past gewoon niet. De onbarmhartigheid en de wreedheid. En toch is het gebeurd. Ook goede mensen sterven”.

“Ulla is als kwetsbare tiener gevallen voor de betoverende invloed van Tjeerd Hoft. Toen haar ogen opengingen was het te laat. Tjeerd had haar waar hij haar hebben wilde: in zijn macht”.

Eliza komt in het pleeggezin van haar beste vriendin Jade Festers terecht. Vader Victor, moeder Rosalie samen vormen ze voor het oog een perfect gezin. Schijn bedriegt. Victor blijkt niet te zijn zoals hij zich voordoet en heeft van alles op zijn kerfstok.

Nora is de journaliste die de documentaire After the fire maakt. Zij interviewt alle betrokkenen van de woningbrand.  “Ik vroeg mij allang niet meer af hoe ik zo snel bij dit gezin was gaan horen. Het was niet eens geleidelijk gegaan., ik was pats-boem een naaste van de familie Festers geworden”. Er ontstaat een liefdesrelatie tussen haar en Victor. Ze ontdekt de duistere kant van hem. Na After the fire volgen nog The children are in the bedroom en RIP Lauren.

Saskia:
De achterflap van dit boek sprak me gelijk aan, ik had hoge verwachtingen van dit verhaal, helaas zijn deze niet waargemaakt. Je denkt een boek te lezen over een meisje die haar broertjes en zusjes verliest tijdens een brand en daarna bij haar beste vriendin en diens ouders gaat wonen. Uiteindelijk blijkt het een heel ander soort verhaal te worden, ik had dit absoluut niet verwacht. Het verhaal is erg rommelig geschreven en gaat van de hak op de tak, hierdoor had ik best moeite om het te blijven volgen. Ik vond het vaak verwarrend en niet duidelijk overkomen waardoor het plezier om te lezen verdween. Toch wilde ik wel graag weten hoe het af zou lopen en enkel om die reden heb ik het boek uitgelezen. Nu had ik eerder al Schaduwdochter gelezen van Anita Larkens en ik ben eens gaan terugzoeken wat ik daar destijds van vond en dat kwam op hetzelfde neer, nogal rommelig en verwarrend geschreven. Voor mij in de toekomst geen boeken meer van deze auteur.

Nynke:
Hoe ver mag je gaan in naam van de liefde? Als je daar het antwoord op verwacht, dan moet je een ander boek lezen. Als je op zoek bent naar een boek over hunkering naar liefde en geheimen die zich achter de voordeur afspelen onder het motto ‘ieder huisje heeft zijn kruisje’, dan moet je dit boek zeker lezen. Het verhaal wordt verteld vanuit drie perspectieven: die van documentairemaker Nora, de veertienjarige Eliza en de overbuurman van Eliza. Nora wil een documentaire maken over het familiedrama dat zich heeft afgespeeld in het huis van Eliza. Haar zes broertjes en zusjes zijn bij een brand om het leven gekomen. Haar ouders waren medeplichtig. De overbuurman was getuige van het drama en heeft nog geprobeerd de slachtoffers te redden. De auteur weet de verschillende karakters heel goed te schetsen en de verschillende hoofdstukken vanuit deze hoofdpersonen zijn ook echt op een andere manier geschreven. Het verhaal grijpt je bij de keel en dit neemt nog meer toe als je beseft dat het deels gebaseerd is op een waargebeurd verhaal.

In 2001 verscheen het eerste non-fictieboek van de hand van Anita Larkens; De volmaakte vrouw. Werk, succes en identiteit. Haar eerste thriller, Schaduwdochter, verscheen in januari als paperback. Schaduwdochter is een echte psychologische thriller en dat is met dit boek niet anders. Het kruipt echt onder je huid. Anita Larkens heeft een aantal favoriete schrijvers, waaronder Nicci Gerrard. Haar stijl heeft hier ook wel iets van weg, omdat ze heel goed de emoties van de hoofdpersonen kan weergeven. Het verhaal heeft meer diepgang dan de boeken van veel Nederlandse thrillerauteurs en maakt het daarom interessanter om te lezen. Anita Larkens is een auteur om in de gaten te houden!