Recensies: Morgen wordt vandaag - Ruth Knieper

Titel: Morgen wordt vandaag
Auteur: Ruth Knieper
Recensie: Clasien. Miranda, Xandra Sc, Coenraad
ISBN: 9789462661028
330 pagina's | Schrijverspunt | april 2015

Ruth Knieper:
Ruth Knieper (1985) deed de opleiding leraar geschiedenis in Zwolle en is nu docente in het speciaal onderwijs. Ze heeft eerder een weblog geschreven tijdens haar reis door China en Morgen wordt vandaag is het eerste boek van haar hand.

Sara woont in een internaat waar kinderen worden opgevoed, ver bij hun ouders vandaan. Tijdens een brand ontsnapt ze aan het strenge regime, maar als jongere mag je niet buiten het internaat zijn, dan word je verstoten. Met wat hulp lukt het Sara om een persoonsbewijs te krijgen en kan ze leven als 18-jarige in een voor haar vreemde maatschappij. In haar nieuwe woonplaats probeert ze geld bijeen te krijgen om haar droom te verwezenlijken; het vinden van haar broer. Maar hoe ver zal ze hiervoor moeten gaan en welke offers moet ze brengen? En gaat het haar ooit lukken om de dure zoektocht te betalen? Sara leert steeds meer de echte harde wereld kennen die gericht is op werken en macht.

Het boek is geschreven in de ik-vorm, ik staat in deze voor Sara Schouten, 17 jaar oud. Sara woont in een land waar drie Metropoolsteden zijn namelijk Ouyawan, Sanchesko en Merida. Deze Metropoolsteden hebben het hele land onder controle. Hier wonen de machtigste mensen, is het meeste geld en inwoners. Daarom heen liggen dorpen. In de “buitenrand” van zo’n dorp wonen de verstotene, deze hebben geen werk, geld en opleiding. Sara komt erachter dat mensen uit deze bevolkingslaag worden opgepakt en afgevoerd om te werken in de mijnen.

In dit land voeden de ouders niet zelf hun kinderen op, omdat ze daar niet voor geleerd hebben. Ouders werken en besteden tijd aan het ontwikkelen van het land. De kinderen hebben tot hun 4de een kinderoppas, daarna gaan ze naar een internaat tot hun 18de.

Sara zit op het “Korenburg” internaat, op haar 18de zal ze zoals de meeste kinderen gaan studeren aan de universiteit. “Elke dag is hetzelfde, niets wordt aan het toeval overgelaten”. Wanneer er op een gegeven moment paniek uitbreekt in het internaat, bedenkt Sara zich niet en ontsnapt via een raam. ”Eindelijk komt er verandering in mijn saaie voorspelbare leven”. Een week lang loopt ze en belandt dan in een dorp en vindt onderdak bij Ingrid. Sara haar ultieme doel is het vinden van haar broer Mark.

Via Ingrid komt ze terecht bij Mirjam als huishoudelijke hulp om zo geld te verdienen voor haar zoektocht. Sara komt er achter dat het land waarin ze leeft niet zo rooskleurig is als ze dacht. “Dit lijkt wel wat op het internaat, vernederen, een mishandeling in het openbaar om iets onbenulligs”. Wanneer zij Luuk, een anti politie - anti staat jongen, leert kennen gaat Sara zich ook steeds meer verzetten door illegale activiteiten, dit om de wereld te verbeteren.

Goed geschreven boek, waarin een jong meisjes zich verzet tegen de machtigen waardoor haar eigen veilige leventje op het spel komt te staan. Vlot geschreven, Sara is een goed neergezet personage met een eigen wil. Soms vond ik de stukken tekst iets te lang doorgaan over eenzelfde onderwerp, vandaar 4*

Xandra Sc:
Als ik naar de kaft kijk, denk ik aan een ouderwets boek, dit komt mijn inziens door de gebruikte foto. Ook na het lezen, begrijp ik de kaft niet echt. Door de kaft, was mijn verassing wel groot toen ik in het boek begon, dat het echt een ander genre was. En dat het boek niet echt in de werkelijkheid afspeelt, althans niet zoals we nu in Nederland leven. In dit boek wordt er namelijk vanuit gegaan dat werk plaats 1 in je leven inneemt. Twee belangrijke zinnen in het boek zijn: Je familie bepaalt niet je plek in de maatschappij, die bepaal jezelf met je werkmentaliteit. Werken is de belangrijkste taak in het leven. Daardoor worden kinderen door anderen opgevoed. Ik kan me hier niet in vinden. In het boek wordt aangegeven dat ouders niet bekwaam zijn om hun kinderen op te voeden. Dit zou in onze maatschappij ook soms wel wat meer handreikingen mogen verdienen.

Het boek leest vrij gemakkelijk. De zinnen vind ik soms wel wat lang van opzet, maar niet storend. Het boek valt onder Fantasy, ik zou het bijna Science Fiction noemen. Het boek is in de ik-vorm geschreven, waardoor je voornamelijk Sara Schouten (17 jaar) leert kennen in dit boek. Haar personage wordt goed uitgediept, maar omdat haar leven zo anders is dan we nu gewend zijn, is het moeilijk jezelf te vergelijken met haar. In het boek worden een aantal steden genoemd, welke vreemde namen hebben, terwijl de namen van de personage wel weer echt Nederlandse namen zijn. Dit vind ik wat vreemd overkomen maar is niet vervelend. Ook worden de begeleiders Totans genoemd een ook nogal onwerkelijke naam. Waar ik verder geen associaties mee heb.

Van elke bewoner of internaatbewoner worden dossiers bijgehouden, het boek doet soms wat aan een communistisch land denken, maar wat de schrijfster daarmee wil bereiken wordt me gedurende het boek niet duidelijk.

De beschrijving dat je pas vanaf je 18e jaar een persoonsbewijs krijgt, lijkt me erg naar. Wat ben je voor die tijd dan, iets of iemand die gekneed wordt door de regering. Als Sara eindelijk uit het internaat gaat, loopt dit allemaal heel anders dan normaal het geval zou zijn geweest. De kinderen lijken bijna wel slaven, ze mogen er in ieder geval geen eigen mening gebruiken. De ouders betalen wel voor een plek in het internaat, als ze dit niet kunnen ben je eigenlijk kansloos. Het is dus niet echt een positief boek.

Tot tweederede van het boek, is het allemaal vrij voorspelbaar en is het redelijk boeiend. Je leeft met Sara mee, verder worden er niet veel andere personages uitgediept. Verderop in het boek worden wat vriendinnen en een vriend van Sara wat meer uitgediept. Ook de twee volwassenen waar Sara mee te maken krijgt nadat zij uit het internaat komt, krijgen een gezicht. Na tweederde hebben de gebeurtenissen voor mij een minder voorspelbaar karakter en vind ik het boek boeiender worden. Het boek stopt vrij abrupt, dus een vervolg lijkt mij goed mogelijk.

Conclusie: Op zich een helder thema hoe red jong meisje zich in maatschappij waar ze eerder nog niet aan mocht deelnemen. Het boek is voor jongeren vanaf een jaar of 15 geschreven. Ik weet zelf niet of dit boek jongeren erg aanspreekt. Het lijkt mij een zwaar thema voor die leeftijd met weinig positiviteit. Het boek leest verder niet al te moeilijk. Ik waardeer het boek met 2,5 ster uitgaande van de doelgroep Young Adults, voor volwassen lezers waardeer ik het boek met 3,5 ster.

Miranda:
Het verhaal speelt zich in een totaal andere wereld af dan wij die kennen, in Morgen wordt vandaag worden kinderen vanaf 4 jaar opgenomen in internaten hier moeten zij tot hun 18e jaar verblijven, doen zij dat niet of kunnen de ouders het internaatgeld niet betalen dan wordt je een verstotende en wordt je naar de buitenrand verbannen. In deze wereld draait het alleen om werken en geld verdienen.

Sara leeft in deze wereld, zij is 17 jaar oud en wil dolgraag op zoek gaan naar haar oudere broer Mark. Ook al heeft ze hem jaren niet meer gezien, dat heeft haar er nooit van weerhouden hem brieven te schrijven. Deze heeft ze veilig bewaard in een houten kistje. Sara wil uit het internaat ontsnappen, weg van de akelige Totans. Op een avond is Sara op haar kamer en hoort ze op de gang gerommel gevolgd door BRAND! Dit is de kans voor Sara om te ontsnappen, zij bedenkt zich niet en springt uit het raam naar buiten toe. Een tijdje blijft zij rondzwerven totdat zij bij huizen aankomt, hierbij heeft zij het geluk Ingrid te treffen die haar opneemt. Maar haar man Marcel mag hier niet achter komen dus stelt Ingrid voor om Sara naar haar kille zus Mirjam te brengen. Zij mag voor haar komen werken in de huishouding en regelt een identiteitsarmband deze krijg je namelijk pas wanneer je 18 jaar oud bent en het internaat af hebt gemaakt. Dit gaat een tijdje goed, ze krijgt vriendinnen en komt dan ook de opstandige Luuk tegen die in het verzet werkt, dan begint de ellende pas goed. In eerste instantie wou Sara naar de stad om te werken, genoeg geld te verdienen en dan op zoek naar haar broer Mark, maar dat blijkt niet zo gemakkelijk te zijn als gehoopt.

Het verhaal leest makkelijk en vlot, het houdt de spanningsboog hoog waardoor je als lezer zijnde steeds verder wilt lezen, korte aangename hoofdstukken.Hoofdpersoon Sara is zeer goed uitgewerkt waardoor je ook echt mee kunt leven met alles wat zij meemaakt, de schrijfstijl is zo aangenaam dat je vanaf de eerste bladzijde meegenomen wordt in het verhaal of liever gezegd meegesleurd. Beetje voor beetje wordt er meer prijsgegeven over de onwerkelijke wereld waarin Sara leeft. Wel jammer is dat je op sommige vragen geen antwoord meer krijgt wat is er met het internaat gebeurd? En wat is de partij precies en wat voor werk doen zij allemaal, wie weet dat wij dat mogen lezen in een vervolg. Ik kijk er in ieder geval erg naar uit.

Sara is 17 jaar en woont sinds haar vierde jaar op een internaat ver bij haar ouders en broer vandaan. Als je 18 wordt krijg je een persoonsbewijs en mag je het internaat verlaten. Sara heeft nog 74 dagen te gaan en dan mag ze de bewoonde wereld in. Maar dan breekt er in het internaat brand uit en Sara vlucht naar buiten met haar persoonlijke spullen die ze snel bij elkaar heeft geraapt. Sara moet naar de metropool en volgt de rivier om daar te geraken. Dagen achtereen loopt ze en ze heeft ontzettend last van haar voeten en raakt vermoeid. Ze houdt zich in leven door het weinige voedsel wat ze langs  de weg vindt. Dan ziet ze eindelijk een boerderij. Een vrouw Ingrid genaamd doet open en laat haar binnen en geeft haar te eten en ondertussen moet Sara haar verhaal doen. Ingrid besluit haar te helpen en samen bedenken ze een plan en gaan op reis naar de zus van Ingrid, Mirjam. Daar aangekomen hebben ze een verhaal klaar en Mirjam besluit haar aan te nemen als haar hulp. Ondertussen krijgt Sara bedenken over hoe het land bestuurd wordt en besluit hier iets aan te gaan doen maar hoe.... dit is het begin van de strijd tegen De Partij.

Morgen wordt vandaag speelt zich af in de toekomst en heeft bepaalde eigenschappen van een regime die vergeleken kan worden met een dictatuur. Ruth heeft een schrijfstijl die makkelijk en vlot leest, en  je wordt al snel het verhaal ingetrokken. Tijdens het lezen leef je mee met de personages en voel je hun emoties en frustraties.  Tijdens het lezen vond ik dat de schrijfstijl van Ruth aan het groeien was en dit kwam alleen maar ten goede van het verhaal. De spanning nam toe, wendingen die het geheel meer body geven en dit had als  gevolg dat je nog meer wilt weten hoe het verhaal verloopt. Toen ik het boek uit had kreeg ik meteen het gevoel dit verhaal is nog niet af en hopelijk volgt er nog een deel want je wilt weten hoe het verhaal zich verder ontwikkelt en wat de personages moeten doorstaan om hun doel te bereiken.

Als je de Test trilogie en The hungry games hebt gelezen dan is dit zeker een aanrader. Omdat dit om een debuut gaat ben ik er van overtuigd dat Ruth nog flink zal groeien in het schrijven wat alleen maar ten goede zal komen voor een vervolg op dit boek. Ik kijk dan ook enorm uit naar het volgende boek van Ruth Knieper.