Recensies: Verbroken - Linda Jansma

Titel: Verbroken
Auteur: Linda Jansma
Recensie: Clasien, Mieke, Marjon, Saskia, Coenraad
ISBN: 9789461091352
350 pagina's | De Crime Compagnie | juni 2015

Linda Jansma:
Linda Jansma heeft inmiddels zeven thrillers op haar naam staan, waaronder de bestsellers Kwetsbaar en Tweestrijd. Ze is niet alleen een publiekslieveling, ook professionele jury's zijn gecharmeerd van haar schrijfstijl. Haar boeken stonden onder meer op de longlist van De Gouden Strop en die van de Diamanten Kogel. Ze won de Schaduwprijs en haar boek Schuilplaats werd Beste Vrouwenthriller 2013.

Computerexpert Mara de Wolff krijgt opdracht het netwerk van mediabedrijf Dutch Broadcasting Group te testen op veiligheidsrisico’s. Het duurt niet lang voordat ze informatie onder ogen krijgt die niet alleen het bedrijf, maar ook haarzelf ernstig in gevaar brengt. Ze raakt ongewild betrokken bij een terroristisch netwerk dat een grote aanslag in Nederland beraamt. De inzet: haar kinderen die door haar ex-man ontvoerd zijn naar Irak.

Verbroken is gebaseerd op 12 maart 2006 toen vijf Amerikaanse soldaten in het dorpje Yusufiyah een huis binnendrongen. Dit met grote gevolgen voor het daar wonende gezin.

Mara de Wolff woont in Amsterdam en heeft een bedrijfje aan huis in computerbeveiligingen. Ze leeft in een virtuele wereld, computers, programma's en systemen is haar leven. Nadat haar eerste man Michael door een auto ongeluk om het leven kwam en ze haar verdriet niet achter zich kan laten trouwt ze met zijn beste vriend Juda. Met hem krijgt ze een tweeling Jamil en Isra. Juda blijkt niet de man te zijn die ze kende, verschil in opvattingen over de opvoeding, cultuurverschillen. Alles wat met zijn geloof de Islam te maken had, liep als een rode draad door hun leven. Wanneer ze scheiden, ontvoerd Juda zijn kinderen naar Irak. Mara ziet ze nooit meer terug.

Mara krijgt een opdracht van een groot mediabedrijf en vind daar een lek. Vanaf dat moment verkeerd ze in grote moeilijkheden met gevaar voor haar leven en dat van haar kinderen. Ook haar onderbuurman Rudi Keller is in nood. Ze krijgen te maken met een terreuraanslag.

Dit is een heel ander verhaal dan ik van Linda Jansma gewend ben, het onderwerp is actueel en heel goed uitgewerkt. De personages van Mara en Imara zijn erg goed neergezet, hun emoties maar vooral hun drijfveer. Mara haar twee kinderen en Imara genoegdoening voor wat haar familie is aangedaan. Ik vond alleen de computertaal soms moeilijk te bevatten, voor een leek kwamen er erg veel termen in voor. Deze werden wel uitgelegd, maar toch haalde me dat uit het verhaal. Dit had wat mij betreft minder uitgebreid gemogen. Verder natuurlijk volop spanning zoals we van Jansma gewend zijn.

Mieke:
Het heeft even geduurd voordat ik lekker in het verhaal zat. Ik struikelde over de computertermen en de uitgebreide uitleg over het ethisch hacken. Ik ben niet zo’n computerfreak, dus was dit voor mij taaie kost. Ik was in het begin lichtelijk teleurgesteld, maar dat kwam naarmate ik verder kwam in het boek, weer helemaal goed. Vooral op het eind is de spanning te snijden…

Mara heeft haar eigen bedrijf en is bezig met de beveiligingssystemen van computers. Richard Moorman van de Dutch Broadcasting Group heeft haar gevraagd om het netwerk van zijn bedrijf te testen op veiligheidsrisico’s en ze neemt deze uitdaging aan. Ze haalt hiermee een knoeperd van een opdracht binnen, waar ze heel blij mee is.. Dit werk is haar lust en haar leven en ze kan daar vierentwintig uur per dag mee bezig zijn. Ze had haar bedrijf SecuryComp willen beginnen met haar man Michael, die helaas door een auto ongeluk om het leven gekomen is. Zij heeft dit ongeluk overleefd en haar man was op slag dood.

De verhaallijnen wisselen vanaf de tijd dat ze in Massachusetts studeerde en het verdriet en gemis van Michael, totdat ze weer terug in Nederland is en het druk heeft met haar werk in de beveiligingssysteem. Het verdriet en het gemis van haar kinderen Jamil en Isra, die door haar ex ontvoerd zijn naar Irak. De personages van het heden en verleden komen samen en vormen het geheel van dit (waargebeurde) verhaal.

Als er bij haar ingebroken wordt en haar laptop en de foto van de kinderen verdwenen is, weet ze zeker dat ze iets op het spoor is. Iets wat bedreigend is voor haarzelf en Nederland. Heeft Moorman hier iets mee te maken? Of misschien een medewerker van de Dutch Broadcasting Group, die van dat lek weet? Dan komt ze voor de onmogelijke beslissing te staan om te kiezen voor haar kinderen of voor het saboteren van gegevens, zodat ze een geplande, levensgevaarlijke terreuraanslag kan tegenhouden….

Een boek lezen dat buiten je comfort zone valt maakt dat je goed moet opletten dat je het objectief beoordeelt. Iets wat jouw smaak niet is, maakt dat je het al gauw negatief beoordeelt. Maar daar is in dit geval geen sprake van. Ik had nog nooit iets van Linda Jansma gelezen, maar het eerste dat opvalt is haar toegankelijke schrijfwijze. Het boek leest heerlijk weg. En ook al lijkt het een boek vol moeilijke computertermen te worden (wat het niet is), schiet je zo door het boek heen. Wel is het zaak je hoofd erbij te houden. Het boek schiet heen en weer van heden naar verleden. Er zit een zeer actueel onderwerp verwerkt in het verhaal en computerexpert Mara de Wolff wordt geconfronteerd met een keuze tussen het Nederlandse volk en haar kinderen. Uit welke hoek dreigt het gevaar en welke keuze moet ze maken?

Saskia:
Wat een super ge-wel-dig boek is dit!! Ik was een beetje huiverig om erin te gaan beginnen omdat ik van meerdere leesvriendinnen begreep dat zij dit boek heel anders vonden dan de overige boeken van Linda. Maar ik ben begonnen en kon bijna niet stoppen, echt spannend van begin tot eind. Ik denk dat het onderwerp (hacken en terrorisme) je wel moet aanspreken anders breek je je hoofd over alle computertermen maar ik vond het erg interessant. Mooi ook om aan het eind van het boek te lezen hoe Linda informatie over dit onderwerp vergaard heeft. Ze heeft met een ethisch hacker mee gekeken naar zijn werk, lijkt me geweldig! Linda heeft een heerlijke manier van schrijven, heel makkelijk, je vliegt door het boek heen. Tja wat kan ik er nog meer over zeggen....dit was gewoon helemaal mijn soort boek en ik waardeer het dan ook met een dikke vijf sterren.

Mara de Wolff heeft is een ethische hacker en heeft een eigen bedrijfje. Op een dag wordt ze ingehuurd door het mediabedrijf Dutch Broadcast Group. Ze krijgt de opdracht om het netwerk van het bedrijf te testen op fouten en veiligheid. Het is een mooie opdracht maar al vrij snel stuit ze op iets raars in hun systeem. Ze gaat wat verder onderzoek doen en komt al vrij snel tot ontdekking dat er veel meer aan de hand is ... Dit heeft tot gevolg dat ze in een situatie belandt waar ze zelf geen controle meer over heeft. Tevens wordt ze gechanteerd met haar 2 ontvoerde kinderen. Ze komt voor grote dilemma’s te staan en vraagt zich regelmatig af doe ik hier nu wel goed aan...
Linda heeft met Verbroken een maatschappelijk probleem aangesneden dat ze op een geheel eigen wijze prachtig in een zeer spannend verhaal heeft omgezet.  Reeds vanaf de proloog heeft het verhaal je in zijn macht en laat je niet meer los totdat je het uit hebt. Je kruipt meteen in de huid van de verschillende karakters en gedurende het verhaal kom je steeds meer over ze te weten en wat hun beweegredenen zijn voor hun daden. De verschillende karaktereigenschappen van de personages geven stuk voor stuk hun emoties weer, of het nu wraak, verbittering, gemis of hoop is, je voelt het. Tevens de drang om te overleven en om het tot een goed einde te brengen is aanwezig. De spanning is er al vanaf het begin en wordt heel mooi opgebouwd en er zitten een aantal prachtige wendingen in zodat je als lezer door blijft lezen om te weten hoe het afloopt. Van het plot wordt er niets te vroeg weggeven.