Recensies: Waar het licht is - Jennifer Niven

Titel: Waar het licht is
Auteur: Jennifer Niven
Recensie: Clasien, Mieke
ISBN: 9789048821785
336 pagina's | Uitgeverij Moon | april 2015

Jennifer Niven:
Jennifer Niven schreef eerder voor volwassenen. Waar het licht is is haar eerste Young adult-roman en gaat over twee jongeren die te maken krijgen met depressiviteit. Als aanvulling op het boek lanceerde Jennifer het webmagazine Germ. Ze woont en werkt in Los Angeles.

Een meisje leert weer van het leven te houden door een jongen die van plan is te sterven.

Theodore Finch is gefascineerd door de dood en wil een einde aan zijn leven maken, maar elke keer gebeurt er iets waardoor hij het toch niet doet. Violet Merkey telt de dagen af tot haar diploma-uitreiking, zodat ze het bekrompen stadje waar ze opgroeit voorgoed achter zich kan laten en niet langer geconfronteerd hoeft te worden met de pijnlijke herinneringen aan haar gestorven zus. Wanneer Finch en Violet elkaar op de rand van de hoge klokkentoren op school ontmoeten, is het niet helemaal duidelijk wie wie redt. Maar vanaf dat moment groeit er iets van vriendschap tussen hen. Langzaam maar zeker geven ze hun geheimen aan elkaar prijs: Violet ontdekt dat Finch niet de enge freak is waar iedereen hem voor houdt en Finch leert Violet weer van het leven te houden. Violet bewaart Finch’ geheim angstvallig, maar kent zij wel al zijn geheimen?

De voorkant geeft de slaapkamermuur van Finch weer waar hij allerlei papiertjes op plakt met dingen die hij belangrijk vindt. Ik geef 4 ipv 5* omdat ik het verhaal soms langdradig vind en hierdoor geneigd was om stukken over te slaan, jammer want het is een prachtig emotioneel verhaal.

Waar het licht is beschrijft het liefdesverhaal tussen Finch en Violet, twee totaal verschillende personen die elkaar langzamerhand ontdekken en vriendschap sluiten. Het verhaal wordt in hoofdstukken verteld, dan door Violet dan weer door Finch. Bij Violet haar hoofdstukken staat telkens: Nog ...dagen tot de diplomauitreiking, ze is erg met school bezig. Bij Finch: Ik ben weer wakker, 6e dag, hij telt de dagen dat hij leeft.

Violet Merkey is populair, een cheerleaderstype samen met haar zus Eleanor hebben ze een online magazine EleanorandViolet.com. Violet is de schrijfster en Eleanor de ontwerpster. Tijdens een auto-ongeluk vind Eleanor de dood en Violet overleeft met een paar schaafwonden. "Eleanor haar leven werd afgenomen, zonder dat zij iets in te brengen had". Hierna schrijft Violet niet meer "Dat ogenblik dat onze auto door de vangrail boorde stierven mijn woorden ook".

Theodore Finch (Freak) wil zijn leven beëindigen, hij voelt zich volkomen leeg. Is extreem. "Is het vandaag een goede dag om dood te gaan? Dat vraag ik me af als ik 's ochtends wakker word. Als ik 's nachts wakker lig doordat mijn hersens niet uit willen omdat ze nog zoveel hebben om over na te denken. Is vandaag de dag? En als het vandaag niet is - wanneer dan wel?"

Ze ontmoeten elkaar op de rand van een zesde verdieping hoge klokkentoren op school. Hier begint het verhaal. Samen doen ze een schoolproject: een zwerftocht door Indiana. Dan verdwijnt Finch "Er was niks waarvoor hij nog lang zou willen blijven". Violet geeft zichzelf de schuld "Ik weet dat ik meer had kunnen doen. Ik had moeten zien wat er aan de hand was". Ze moet leren met deze tragedie om te gaan.

"Theodore Finch - ik leefde. Ik brandde fel. En toen stierf ik, maar niet echt. Want iemand als ik kan niet, zal niet sterven zoals andere mensen. Ik zal altijd blijven bestaan in de geschenken en de mensen die ik achterliet".

Dit verhaal zit vol met citaten van Virginia Woolf. "Je bent niet alleen. Het is niet jouw schuld. Er is hulp te vinden."

Mieke:
Toen ik de achterflap las van dit boek, kon ik er niet op wachten om met dit boek te beginnen... Mooie kaft met post-its, die een belangrijke rol spelen voor Finch en Violet, wat steeds in het verhaal terugkomt ...
Finch is een jongen die in een neerwaartse spiraal zit en er vaak  aan denkt om een einde aan zijn leven te maken. Ik vind het altijd erg triest om te lezen als jongeren het leven niet meer zien zitten en dan zo’n rigoureuze beslissing nemen. Als hij op de rand van de hoge klokkentoren op school staat, ontmoet hij Violet, een meisje die een grote indruk op hem maakt. Ook Violet heeft het moeilijk om het verlies van haar zus Eleanor te verwerken, zij is omgekomen bij een ernstig auto ongeluk, terwijl Violet  zelf dit ongeluk overleefd heeft. Ik begrijp zo goed dat haar leven volkomen op z’n kop staat en hoe moeilijk het is om jezelf weer terug te vinden en weer blij en dankbaar door het leven te kunnen gaan …
Violet sluit vriendschap met Finch … een jongen die anders is en waar ze warme gevoelens voor krijgt.
De verhaallijn is prachtig en toch werd ik niet gegrepen door het verhaal. Hiervoor had ik ook een boek gelezen (Verboden terrein) met hetzelfde onderwerp: -zelfdoding- en dat boek greep mij vanaf de eerste bladzijde. Ik miste datzelfde gevoel met dit boek. De schrijfwijze sprak mij ook niet zo aan.
Het is een realistisch verhaal en zo herkenbaar!  Dit boek zal ongetwijfeld bij velen in de smaak vallen. Omdat ik er meer van verwacht had en het mij niet echt kon raken krijgt dit boek van mij 3½*