Recensies: Zin - Jackie van Laren

Titel: Zin
Auteur: Jackie van Laren
Recensies: Marjon, Mieke, Clasien, Saskia, Coenraad
ISBN: 9789022573730
352 pagina's | Uitgeverij Boekerij | juni 2015

Jackie van Laren:
Jackie van Laren is de schrijfnaam van Jacqueline Remmers, online marketing professional bij VBK Uitgevers. Ze heeft veel ervaring met community marketing en het ontwikkelen en lanceren van nieuwe concepten.

In Zin, het eerste deel in de driedelige Q-serie van Jackie van Laren, gaat Nina de Wit een maand lang werken voor de wereldberoemde, schathemelrijke trance-dj en producer Wessel Quist, bijgenaamd Q. Hij is een vreselijk aantrekkelijke player met een absurd drukke agenda en hij heeft een personal assistent nodig. Nina is grootgebracht door vrijgevochten kunstzinnige hippie-ouders en ze wil niets liever dan zich ontworstelen aan dat verleden. Een baan, een huis en een man zijn haar ideaal. Q, ongenaakbaar, ongrijpbaar, voortgedreven door een geheim uit zijn verleden, is precies het soort man dat ze niet zoekt. Maar daar trekt Q zich niets van aan…

Mieke:
Wat een ontzettend leuk boek! Dit is het eerste deel van een serie van drie en ik ga ze zeker alle 3 lezen. Het is met veel humor geschreven en het sleept je helemaal mee in het verhaal van Wessel Quist, roepnaam Q, die Nina een maand voor hem laat werken als PA in zijn eigen bedrijf.

Q is een beroemde Nederlands DJ en een beruchte player van de bovenste plank. Er is geen vrouw veilig voor hem en ze vallen bij bosjes voor hem door zijn knappe verschijning! Ook Nina valt voor zijn charmes….

Die man is een achtbaan voor haar zintuigen en een centrifuge voor haar emoties! De belevenissen van Nina zijn turbulent en je ziet het allemaal voor je ogen gebeuren. De seks komt behoorlijk vaak voorbij, maar is niet storend, maar soms wel lachwekkend! Q is een complex figuur met stemmingswisselingen, maar Nina weet daar wel mee om te gaan. Zij is smoorverliefd op Q en uiteindelijk weet zij ook zijn hart te veroveren.

De schrijfstijl is lekker vlot, alleen vond ik het verhaal halverwege het boek wat inzakken, maar dat kwam naderhand weer helemaal goed. Als er een misdrijf plaatsvindt, zit Nina’s maand er bijna op en ze gelooft haar ogen niet als ze een mailtje van hem krijgt en leest dat ze weer kan vertrekken…

Een mooie epiloog als afsluiting. Ik zag dat het tweede deel “Lief “ in september uitkomt en ik kan niet wachten om te lezen hoe het Nina verder vergaat. Zou ze weer terug komen bij Q ?

Zin is een heerlijk romantisch en vrolijk verhaal over de internationale wereld van de dance. De schrijfstijl is in de trend van Jennifer Probst. Een luchtig verhaal om te lezen voor de komende zomermaanden. Vlot geschreven en leest lekker weg.

Nierika-Namastè de Wit is 26 jaar en woont nog altijd bij haar ouders. Haar jeugd was niet doorsnee, ze groeide op in een alternatief gezin tussen de nederwietwolken, kunstzinnig wonende in een kraakpand met meerdere mensen. Ze verlangt naar een normaal leven, burgerlijkheid en wil haar jeugd achter zich laten.

Wanneer ze solliciteert bij Q-productions als personal assistent van dj Quist (Wessel, Wes voor vrienden) weet ze niet waar ze aan begint. Wes is namelijk een player, moeilijk in de omgang maar vooral erg knap. Bovendien draagt Wes een verleden met zich mee.

Nina, zoals Wes haar noemt, krijgt een proeftijd van 30 dagen, deze proeftijd geldt zowel voor hem als voor haar. Tussen beide is al gelijk een seksuele aantrekkingskracht aanwezig. Het verhaal geeft je een kijk in het  leven van een wereldberoemde dj. Het vele reizen, drukke schema's, kortom een chaotisch leven. Nina maakt hier deel van uit. Het verhaal heeft een seksueel tintje maar het blijft allemaal netjes. Ik heb ervan genoten.

Dit boek is het eerste deel van een trilogie. Lief is deel twee van deze trilogie deze komt uit in augustus, Ziel volgt in oktober.

Zin is het eerste deel in de driedelige Q-serie en Nina de Wit gaat 30 dagen lang werken voor de wereldberoemde en schatrijke trance-dj en producer Wessel Quist, bijgenaamd Q. Het begin van het boek vond ik even wat verwarrend; om kennis te maken met Nina schiet het verhaal heen en weer tussen heden, verleden en bijna heden. Maar daarna duik je echt het verhaal in en wil je alleen nog maar doorlezen. Het is een heel leuk, grappig, romantisch, beetje erotisch en ook spannend verhaal en het leest heerlijk weg. Het heeft iets van de Vijftig Tinten-boeken, datzelfde sfeertje. Het verhaal gaat snel, gebeurtenissen volgen elkaar snel op en dat maakt het boek eigenlijk tot een echte pageturner. Het einde is alles wat je niet verwacht. Een minpuntje: er wordt veel met Engelse termen gegooid. Misschien is de gedachte er achter dat het verhaal 'sneller' wordt maar dat heeft het verhaal niet nodig.

Saskia:
Dit boek wilde ik in eerste instantie niet lezen omdat ik dacht dat het me niet zo zou aanspreken. Van leesvriendinnen hoorde ik echter dat het zeker de moeite waard was om  het wel te lezen en dat het toch wel erg grappig was. Sommige stukjes waren inderdaad grappig maar het verhaal  op zich kon me eigenlijk niet echt boeien. Het is het standaard cliché verhaal: man en vrouw draaien om elkaar heen, hij wil haar wel maar is ook bang om zich te binden. Zij wil het liefst huisje boompje beestje. Er is een enorme aantrekkingskracht tussen de twee en dit leidt regelmatig tot een heftige vrijpartij. Het boek is vergelijkbaar met de boeken van Jennifer Probst, waarvan ik er ook eentje gelezen heb, deze vond ik wel leuk maar niet ZO leuk dat ik perse het tweede deel ook wil lezen. Hetzelfde is nu aan de hand met Zin. Ik ben tot op de helft gekomen en heb toen toch maar besloten om het boek aan de kant te gooien. Teveel seks en te weinig verhaal naar mijn mening.

Wessel Quist ook wel Q genoemd is een wereldberoemde dj in de trance muziek en oprichter van het Moonbeam-event. Q is zeer aantrekkelijk en houdt er ook een woest seksleven erop na. Op een dag komt Nina de Wit solliciteren voor de baan als PA van Q. Nina is totaal niet thuis in deze wereld maar krijg toch de baan. Nina raakt in de ban van Q en dit zorgt ervoor dat de remmen los gaan en veel principes over boord worden gezet.

Jackie van Laren neem je mee in de wereld van de trance. Een wereld die me totaal niet bekend is maar Jackie weet het zo te vertellen dat je voor je het weet er midden in zit.

Nina en Q de twee karakters zijn de hoofdrolspelers in dit verhaal. Beide hebben een verleden en hebben daar duidelijk moeite mee om die verbreken en hun grenzen worden langzaam verlegd en voor ze het weten geven ze zich beetje bij beetje steeds meer “bloot”. Nina en Q groeien tijdens het verhaal en worden steeds menselijker en dit geldt ook voor de andere karakters.

Jackie hanteert een manier van schrijven die jong,vlot en hip is. Hoofdstukken zijn kort waardoor je door blijft lezen. De erotiek en spanning tussen die twee spat ervan af,  deze scenes zijn totaal niet platvloers of vulgair. Regelmatig heb ik met een glimlach zitten lezen. Het eindigt met een cliffhanger en hierdoor wordt je getriggerd dat je het tweede deel LIEF ook wilt lezen. Op de cover staat roman maar wat mij betreft is het predicaat chicklit beter op zijn plaats.

Zin is het debuut van Jackie van Laren en het eerste deel van een trilogie. Een debuut waar Jackie trots op mag zijn!