Recensie: Broergeheim - Emiel de Wild

Titel: Broergeheim
Auteur: Emiel de Wild
Recensie: Saskia, Clasien
ISBN: 9789025862046
160 pagina's | Uitgeverij Leopold | 2014

Emiel de Wild:
"Na de middelbare school ben ik gaan studeren aan de Hogeschool voor de Kunsten in Arnhem, richting Docent Drama. Toen ik daarmee klaar was heb ik nog een studie gedaan: Writing for Performance, aan de Hogeschool voor de Kunsten Utrecht. Hier leer je om teksten te schrijven die worden uitgevoerd, dus teksten voor bijvoorbeeld toneel en film. Toen ik klaar was met studeren heb ik een aantal toneelteksten geschreven, zoals Toon! voor acteur Michiel Bijmans (over een jongen die Toon Hermans nadoet) en Apatio voor Generale Oost (over een heel vervelende moeder in een vakantiehuis). Ook schreef ik samen met regisseur Joppe van Hulzen aan korte scenario’s voor grappige filmpjes bij een schoolboek. Als ik niet schrijf geef ik les in schrijven en toneelspelen. Broergeheim is mijn eerste boek." (Bron: Uitgeverij Leopold)

HHoi Stefan,
Wat ik tegen je wil zeggen: BEL MIJ.
Ik geloof er niks van dat je mij niet wilt spreken.
Zo ben jij niet.

Wat als je broer plotseling verdwijnt? Joeri overkomt het. Hij verhuist met zijn ouders en in het nieuwe huis is zelfs geen kamer voor Stefan. Joeri mist zijn broer verschrikkelijk. Hij weet niet eens waar zijn broer is en niemand wil het zeggen. Daarom schrijft hij brieven. Als Joeri een schokkende ontdekking doet, wil hij stoppen met broerzijn. Maar kan dat?

Saskia:
Broergeheim gaat over Joeri die door zijn ouders voor onbepaalde tijd naar zijn oma gebracht word. Hoe lang hij bij oma moet logeren weet hij niet. In de tijd dat hij bij zijn oma logeert, schrijft hij brieven aan zijn broer Stefan. Joeri begrijpt er niks van, waar is Stefan, waarom hoeft hij niet bij oma te logeren? Het boek is in briefvorm geschreven, ik wist dan ook niet goed of dit mij wel zou boeien maar gaandeweg werd ik het verhaal ingetrokken. Als Joeri uiteindelijk door zijn ouders opgehaald wordt blijkt dat zijn ouders verhuisd zijn. In het nieuwe huis is het net of Stefan nooit bestaan heeft. Elke keer als Joeri tegen zijn ouders over Stefan begint worden ze boos en krijgt hij te horen dat hij Stefan moet vergeten. Stukje bij beetje word er duidelijk wat er nu eigenlijk gebeurd is met Stefan. Ik moet eerlijk zeggen dat ik de keuze van de ouders om Joeri overal buiten te laten niet goed begrijp. Uiteindelijk krijgt Joeri ook te horen wat er gebeurd is met Stefan en wat hij gedaan heeft, hij komt voor een moeilijke keuze te staan want wil hij nog wel de broer van Stefan zijn nu hij dit weet???

Als je nieuwsgierig bent, wat er nu precies aan de hand is moet je dit boek zeker lezen, het leest erg vlot weg en is absoluut meeslepend.

Broergeheim is de titel van een goed boek over geheimen binnen een gezin. De titel geeft precies weer waar het in dit verhaal overgaat. Een normaal gezin de familie Sterk, vader, moeder en de twee broers Joeri en Stefan. Wanneer Joeri plots moet gaan logeren bij zijn oma, vind hij dit best vreemd. Na een week komen zijn ouders hem weer ophalen en rijden ze naar een ander huis en zijn broer is verdwenen. Joeri snapt er niks van, waar is Stefan? Telkens als Joeri er tegen zijn ouders over begint houden hun de boot af.

"Waar is hij? vroeg ik. Ik keek mam streng aan. Op een plek waar hij begeleid wordt", zei pap".

Stefan was niet een van de makkelijkste, hij zei lelijke woorden, schreeuwde tegen zijn moeder. Wanneer er iets heel ernstigs gebeurt moet Stefan uit huis geplaatst worden, Joeri wordt hier niks over verteld (Broergeheim). "Het was fout, maar het was het beste wat ik toen in me had. Je moeder wilde jou sparen. Ik heb ingestemd met het geheim. Voor jou".

Het verhaal wordt grotendeels verteld door brieven die Joeri aan zijn broer schrijft, over hoe zijn leven verloopt op zijn nieuwe school, thuis. Uiteindelijk kan zijn moeder er niet meer tegen en gaat het huis uit, Joeri blijft met zijn vader achter. Aan het einde van het verhaal krijgt Joeri te horen wat Stefan gedaan heeft.

Goed geschreven, het karakter van Joeri vind ik goed neergezet. De ouders denken er goed aan te doen de problemen voor Joeri te verzwijgen, maar dit werkt averechts.