Recensie: Een nieuwe zomer, een nieuw begin - Morgan Matson

Titel: Een nieuwe zomer, een nieuw begin
Auteur: Morgan Matson
ISBN: 9789026133510
453 pagina's | Uitgeverij De Fontein | 2013
Morgan Matson:
Morgan Matson woont in Los Angeles. Ze houdt van reizen en heeft Amerika al drie keer per auto doorkruist. Als ze niet schrijft, drinkt ze veel te veel koffie, kijkt ze naar oude films en droomt ze over haar volgende reis. Een nieuwe zomer, een nieuw begin is haar tweede jeugdroman.

De 17-jarige Taylor is van plan haar zomer aan het zwembad door te brengen, maar dan hoort ze dat haar vader nog maar enkele maanden te leven heeft. Hij wil de zomer met zijn gezin doorbrengen in hun huisje aan het meer, een plek waar ze in geen jaren zijn geweest. De plek ook waar Taylor vijf jaar geleden haar eerste vriendje en haar beste vriendin heeft achtergelaten met het idee nooit meer terug te keren. Nu krijgt ze ongewild een tweede kans met familie, met vrienden en in de liefde.

Recensie door Clasien:
Dit boek kan zowel door de jeugd als volwassenen gelezen worden, ik weet zeker dat het beide aangrijpt. Dit boek is niet alleen erg triest maar ook mooi. Heel indrukwekkend, dit verhaal over het ziektebed van een vader en het naderende verlies. Hoe neem je afscheid zolang het nog kan. Dit overkomt Taylor en haar familie. Taylor is een goed neergezet personage waar je met meeleeft. Ik heb op het laatst dan ook menig traantje gepinkt. Hoe belangrijk is vriendschap in deze omstandigheden en hoe verwerk je je verdriet persoonlijk. Dit verhaal kan een ieder van ons overkomen, zeer realistisch geschreven. Dit is gewoon de realiteit, het omgaan met situaties waar je liever niet in beland.

1. Ik vond dit boek ook supermooi!
    Het zat vorig jaar in de Kinder-en Jeugdjury van Vlaanderen voor 12- en 13-jarigen en ik vond het top dat een 13-jarige jongen dit boek net iets beter vond dan een vampierenverhaal. Maar de meisjes in mijn groep hebben het boek aan hun moeders aangeraden.
    En de meesten hebben op het einde een traantje weggepinkt ;-)