Recensie: Eigen schuld - Ria Lazoe

Titel: Eigen schuld
Auteur: Ria Lazoe
ISBN: 9789044825398
256 pagina's | Uitgeverij Clavis | mei 2015

Ria Lazoe:
Ria Lazoe gaf vele jaren les in een basisschool, later ook in het volwassenenonderwijs. Schrijven was altijd al een hobby, maar pas toen ze een punt zette achter het lesgeven, kwam er ruimte voor het schrijven van boeken.

In twee seconden kan alles veranderen. Lynn lette heel even niet op, en daardoor belandde Royce in het ziekenhuis. Hij is ernstig gewond. Lynn wordt overspoeld door schuldgevoel en wil alles doen om Royce te helpen. Ze gaat zelfs zover om keer op keer zijn boodschappenmeisje te zijn en in het geheim af te spreken met de zware crimineel die hem chanteert. Uiteindelijk besluit ze om wraak te nemen op deze afperser, maar dat pakt anders uit ... Ze beleeft een angstige tijd op een enge plaats waar niemand alleen de nacht wil doorbrengen.

Recensie door Clasien:
Een spannende YA over schuldgevoel, hoever ga je om je schuldgevoel af te kopen. Royce Rheeberg, zit in de problemen, hij wordt gechanteerd door "Black" die twee filmpjes heeft en deze dreigt op You Tube te zetten. Royce probeert dit te voorkomen door geld te betalen. Wanneer Royce bij een scooterongeluk in het ziekenhuis terecht komt, veroorzaakt door Lynn Wegderink, vraagt hij haar om zijn louche zaakje op te knappen. Door schuldgevoelens stemt Lynn toe.

Black is een criminele afperser, Lynn raakt steeds dieper in de problemen wanneer zij op onderzoek gaat. "Wraak wilde ze, maar wraak heeft ze gekregen". Samen met haar vrienden Frank en Misha belanden ze in een gevaarlijke situatie.  Black blijkt meer op zijn kerfstok te hebben dan ze dachten.

Een goed geschreven verhaal vol spanning, hechte vriendschap en emotionele harde momenten. Een boek dat je in één ruk uitleest. Lynn, Royce en Black zijn goed neergezet. Lynn een beetje naïef om zomaar "boodschappenmeisje" te worden voor Royce. Royce wil alles zelf onder controle houden en het niet aan zijn ouders vertellen. Black afperser, hard een echte crimineel.