Recensie: Erfschuld - Arnaldur Indridason

Titel: Erfschuld
Auteur: Arnaldur Indridason
ISBN: 9789021457604
271 pagina's | Uitgeverij Q | mei 2015
Arnaldur Indridason:
Arnaldur Indridason is historicus en schrijver. Hij is winnaar van de Martin Beck Award (voor de beste thriller in Noord-Europa) en de CWA Gold Dagger Award (de grootste prijs voor het spannende boek). Van Indridasons boeken zijn wereldwijd tien miljoen exemplaren verkocht. Ook in Nederland en Vlaanderen zijn het bestsellers. In de jaarlijkse thrillergids van Vrij Nederland kregen twee van zijn boeken het maximale aantal van vijf sterren toebedeeld.

Een alleenstaande oude man wordt dood aangetroffen in zijn appartement in Reykjavík. Hij blijkt vermoord te zijn, verstikt met zijn eigen kussen. Op zijn bureau liggen een paar krantenknipsels uit de oorlogsjaren: achter het Nationaal Theater in Reykjavík, dat in die tijd dienstdeed als opslagplaats voor het bezettingsleger, werd een meisje gewurgd aangetroffen. Een gepensioneerde politieman hoort van de moord op de oude man en zijn nieuwsgierigheid is gewekt. Hij is goed bekend met de zaak – maar waarom zou iemand daar meer dan een halve eeuw krantenartikelen over bewaard hebben?

Recensie door Coenraad:
In Reykjavik wordt een oude man dood in zijn appartement aangetroffen, verstikt in zijn eigen kussen. In zijn appartement worden oude krantenknipsels aangetroffen uit de oorlogsjaren. Het betreft krantenknipsels die over de moord gaat die destijds is gebeurd achter het Nationaal Theater in Reykjavik. Het Theater deed in die jaren dienst als opslagplaats van het bezettingsleger. Als de Konrad een gepensioneerde politieman hoort over de moord op de oude man wekt dit zijn nieuwsgierigheid en houdt dit hem bezig. Hij is bekend met die oude zaak en vraagt zich af waarom die oude vermoorde man deze krantenknipsels heeft bewaard en wat hebben deze krantenknipsels te maken met deze moord. Was de oude man iets op het spoor...

Arnaldur heeft in Erfschuld een verhaallijn in het heden en verleden. Deze 2 verhaallijnen wisselen zich continu af en je vraagt je ook af wat hebben die met elkaar gemeen na zoveel jaar. De combinatie van het heden en verleden is prachtig met elkaar verweven en weet je te boeien en geboeid te houden tot op de laatste blz. Tevens worden de IJslandse oude volksverhalen in het verhaal erbij gehaald en dit wordt heel mooi verweven in het verhaal. Spanning is in dit boek wat meer op de achtergrond gehouden. De menselijkheid en de ballast wat een mens met zich mee kan zeulen in het leven voeren de boventoon in het verhaal. Niets wordt er te vroeg prijsgegeven en als lezer word je regelmatig getrakteerd op een wending in het verhaal. De schrijfstijl is net als in zijn andere boeken wederom vlot, boeiend en zeer plezierig om te lezen.