Recensie: Geen gezeur, meer wijn! - Mieke Kosters & Yvanka van der Zwaan

Recensie: Xandra Sc
Genre: Columns
ISBN: 9789044347487
160 pagina's | The House of Books | mei 2015

Anna, Esmee & Caro:
Anna, Esmee en Caro zijn drie ‘forty-somethings’ die het leven nemen zoals het komt. En als het niet komt... dan is het ook goed: ‘geen gezeur, meer wijn!’.

Anna (42), Esmee (40) & Caro (40) ontmoetten elkaar twintig jaar geleden tijdens hun studententijd. Ze wisten al snel dat ze types voor elkaar waren. Kenmerken: gehaast, hoge hakken, niet te serieus, altijd in voor ‘nog een wijntje’ en dus blijvers op feestjes. Sindsdien is hun leven behoorlijk veranderd, maar de vriendschap niet. Ze zien elkaar alleen veel te weinig en dus schrijven ze. Ze hebben dan ook genoeg aan hun hoofd: scheiding, internetdaten, brutale kinderen, carrièrestress, te weinig seks. En ach... af en toe kun je er maar het beste gewoon om lachen: geen gezeur, meer wijn!

Recensie door Xandra Sc:
Toen ik de titel onder ogen kreeg, heb ik deze een paar keer gelezen. Ik begreep er echt niets van en dacht wat zal dit voor boek worden. Daarna las ik de intro en ik was gelijk alert. Dit kon leuk worden. Zelf nog geen veertig maar wel naderend en mezelf herkennend in een groot aantal kenmerken dacht ik dit wordt lachen. En dat was ook zo. Ik heb echt zitten schaterlachen, waar mijn kinderen dan gelijk op reageerden met wat lees je mam. Maar dat was nog niet allemaal voor hun kleine oren bestemd. Maar vrolijk dat werden zij daardoor ook. Het boek is onderverdeeld in 6 grote hoofdstukken, waarbij de volgende onderwerpen aan bod komen; Fabulous forties, Typisch vrouwen, Het leven van een moeder, daten op je veertigste, Puberperikelen, Relaties en sleur. Waarbij ik hoofdstukken Het leven van een moeder en Puberperikelen echt de leukste vond. Zo herkenbaar en dan soms om het nog herkenbaarder te maken lijstjes met uitspraken of bijvoorbeeld ergernissen.

Het is wel echt een boek voor vrouwen in de leeftijd 30 tot iets boven de 40, het is ook door vrouwen geschreven en dat kan je merken. De man maar ook de vrouwen worden flink op de hak genomen. Goede zelfspot. Ik kon me wel associëren met de hoofdpersonen welke in het begin van het boek ook voorgesteld worden, waardoor ze nog meer gaan leven.

De schrijfstijl is makkelijk en leest snel weg. Je zou ook soms zomaar willekeurig ergens in het boek kunnen beginnen en een stukje lezen. Waarna je je dag blij en vrolijk kunt beginnen. Het boek laat je namelijk vaak verder op de dag nog grinniken om dingen, dat is toch super als je dat kan bereiken.

De kaft vind ik zelf echt niet aantrekkelijk dus maar goed dat het een e-book was, waardoor je toch sneller doorgaat met lezen vind ik. De kaft vind ik een gemiste kans. Maar ik geef dit boek 4 sterren en ga zeker op de site www.wineup.nl kijken voor nog meer grappige gebeurtenissen.