Recensie: Gestolen tijd - José Vriens

Titel: Gestolen tijd
Auteur: José Vriens
ISBN: 9789401904933
224 pagina's | Uitgeverij Z&K | mei 2015

José Vriens:
begon in 2000 met het schrijven van boeken. Tussen 2001 en 2007 zijn er verschillende kinderboeken, maar ook romans en enkele non-fictieboeken verschenen bij onder andere uitgeverij Gopher en de door haarzelf opgerichte uitgeverij Boekenbent. Voor de laatste was ze werkzaam als uitgever en redacteur. Onder het pseudoniem Josje Maas schrijft zij sinds 2004 korte romantische verhalen voor de verschillende Favorietseries van uitgeverij Marken. Vanaf 2009 verschijnen bij de uitgeverijen Westfriesland, Zomer en Keuning en Ellessy met enige regelmaat familie- en liefdesromans van haar hand. Daarnaast is ze werkzaam als freelancecorrector voor verschillende uitgevers.

Bertie is net bevallen van haar tweede kindje. Ze zou op een roze wolk moeten zitten, maar in plaats daarvan zakt ze weg in een postnatale depressie. Ten einde raad neemt ze een overdosis pillen en ze wordt acuut in het ziekenhuis opgenomen. Aan haar ziekenhuisbed maakt vriendin Lotte haar het verwijt dat ze niet genoeg pillen heeft ingenomen. Wat is dit ineens? Lotte was toch altijd zo behulpzaam? Langzaam maar zeker dringt Lottes ware aard tot Bertie door. Maar niemand gelooft haar.

Wat een prachtige roman, geschreven door José Vriens. Een modelgezin vader Ron, moeder Bertie en hun dochtertje Romi van bijna twee. Wanneer echter hun tweede kindje Beerend geboren wordt, knapt deze roze ballon uit elkaar. Bertie raakt in een depressie en krijgt de diagnose PPD (post-partumdepressie). "Het voelde toch als een soort van falen, niet voldoen aan wat er van je verwacht werd".

Samen met haar beste vriendin Lotte, die ze al heel lang kent, en haar man denken ze er samen uit te kunnen komen, maar niks is minder waar. Lotte blijkt helemaal niet de vriendin te zijn die Bertie dacht. "Wanneer was Lotte veranderd van een goede vriendin in een berekend kreng?"

Bertie belandt na een zelfmoordpoging, schijn bedriegt, in het ziekenhuis en wordt daarna opgenomen in een psychiatrische instelling om zo haar terugkeer naar hun gezin te bewerkstelligen. Hier leert ze Guido kennen, die haar helpt met herstellen en haar zelfvertrouwen terug te krijgen.

Een prachtige roman over de invloed van PPD op het gezinsleven, niet alleen de vrouw maar ook de man zijn de dupe van verwarring rond deze ziekte. Een liefhebbende moeder verandert ineens in een vreemde zonder liefde voor haar kinderen en omgeving. Angst over hoe nu verder, heftig vertelt José Vriens hoe de werkelijkheid is.