27-07-15

Recensie: Hartstikke lekker - Annemieke Jansen & Janine Jansen

Titel: Hartstikke lekker
Auteur: Annemieke Jansen & Janine Jansen
Recensie: Marjon
Genre: Kookboeken
ISBN: 9789059566194
192 pagina's | Fontaine Uitgevers | juni 2015

Annemieke en Janine Jansen:
De zussen Janine en Annemieke Jansen aten hun hele jeugd vetarm en later ook zoutarm vanwege een ziekte van hun vader. Bewust eten is voor hen daardoor een tweede natuur geworden. Annemieke is cardioloog in het Groene Hart Ziekenhuis in Gouda. Janine werkt als grafisch ontwerper van onder meer boeken en omslagen.

Informatie over het boek:
Wilt u gezond en toch lekker eten? Bijna geen enkele keuken is zo gezond en zo lekker als de mediterrane. De recepten in dit boek zijn er grotendeels op gebaseerd. Ze vormen de aanzet tot een verantwoord eetpatroon waarmee u de kans op hart- en vaatziekten, nieraandoeningen en herseninfarcten aanzienlijk verkleint.

Recensie door Marjon:
Ik las enthousiaste recensies en ik had dan ook hoge verwachtingen van dit boek. Gezond eten willen we allemaal en een boek met recepten waar minder zout en suiker voor nodig is, spreekt aan. Maar eigenlijk viel het me een beetje tegen. Stellingen als 'beter niet meer dan 4 eieren per week' en de angst voor verzadigd vet zijn inmiddels wel achterhaald. Het is wetenschappelijk zelfs bewezen dat het gezonder is om in verzadigd vet te bakken, dan in olie. Olie kun je beter koud gebruiken.

Er staan wel fantastische en niet al te moeilijke recepten in; het aantal ingrediënten is laag, altijd fijn. Dat maakt de drempel om het te bereiden lager. Wat diezelfde drempel juist weer verhoogt is dat er veel ingrediënten in staan die niet alledaags zijn. Ik denk dat dat de gewone man enigszins tegenhoudt. Ook mij hield het tegen omdat ik op mijn geld moet letten. Ik maakte er wel drie gerechten uit en die waren én makkelijk te maken én ze waren zalig en voor herhaling vatbaar:

Hartstikkelekker-collage

Linksboven zie je comtéwafeltjes, die worden bereid bij de gepofte knoflooksoep - rechtsboven. Linksonder zie je Gebakken pastinaak met champigons en mosterdsaus. Ik voegde daar ook gesnipperde ui aan toe, omdat ik daar gek op ben en dat wel leek te passen. En dat smaakte goed. Rechtsonder zie je Pasta met walnoten, wat een wel heel simpel, maar verrukkelijk gerecht is. Ik heb genoten van het bereiden van deze gerechten en smaakte allemaal heerlijk. Dat inspireert.

Het boek heeft geen harde kaft en geen leeslint. Het is verder voorzien van prachtige en stijlvolle foto's, die zeker zullen inspireren. Het boek is ingedeeld als volgt:
Inleiding (Over ons, het meditterane dieet, vetten, zout, noten, suiker en andere koolhydraten),
Lunch, borrel, vooraf
Soep, pasta, salades
Vlees, vis, groente
Zoetigheden
Register

Voor iedereen die graag gezond en lekker wil eten en die niet bang is om wat meer geld uit te geven en de wat specialere winkels te bezoeken zeker een aanrader.

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen