Recensie: Het forest feast kookboek - Erin Gleeson

Titel: Het forest feast kookboek
Auteur: Erin Gleeson
Genre: Kookboeken
ISBN: 9789059565159
240 pagina's | Fontaine Uitgevers | april 2015

Erin Gleeson:
Erin Gleeson besloot in 2011 om het roer om te gooien: ze verruilde haar drukke leven als succesvolle freelance fotograaf in New York voor een heel wat minder hectisch leven in de bossen van Californië. Daar startte ze de blog The Forest Feast, waar ze haar eenvoudige, maar heerlijke vegetarische recepten deelt met de rest van de wereld.

Informatie over het boek:
Hét kookboek van de gelijknamige blog! - Prachtig boek met schitterende fotografie en illustraties van de schrijfster zelf - Stap voor stap uitgelegd en gerangschikt naar type gerecht, variërend van voorgerechten en salades tot zoetigheden en cocktails - Gebaseerd op de populaire blog theforestfeast.com van professioneel fotografe Erin Gleeson - 100 verfrissende, vegetarische recepten waar je je hand niet voor omdraait Erin Gleeson besloot in 2011 om het roer om te gooien: ze verruilde haar drukke leven als succesvolle freelance fotograaf in New York voor een heel wat minder hectisch leven in de bossen van Californië. Daar startte ze de blog The Forest Feast, waar ze haar eenvoudige, maar heerlijke vegetarische recepten deelt met de rest van de wereld.

Recensie door Marjon:
Vanaf het moment dat ik dit kookboek in handen kreeg, was ik verliefd. Alleen al de layout, de prachtige foto's, de manier waarop de recepten worden weergegeven... Het inspireert elke kok, amateur of professioneel. Maar dan moet een kookboek zich nog waarmaken. En dat doet het.

De kracht van dit kookboek is dat alle recepten maar heel weinig ingrediënten nodig hebben en ze daarom ook zo simpel te maken zijn. Maar de resultaten zijn groots. Ik heb er inmiddels al zoveel uit klaargemaakt dat ik dit gerust een van mijn favoriete kookboeken kan noemen. Bij elk recept wordt duidelijk uitgelegd hoe je moet snijden, in welke volgorde alles moet plaatsvinden. Het is ongelofelijk simpel, overzichtelijk en doeltreffend. Zelfs iemand die nog nooit heeft gekookt kan deze recepten maken, maar tegelijk kun je er indruk mee maken op je gasten. Uiteraard zijn alle recepten vegetarisch en de meeste recepten zijn ook glutenvrij en suikervrij. Er wordt nadruk gelegd op het grote genieten. Zo is er ook een hoofdstuk met cocktails. Het boek bevat ook nog een leeslint, dat vind ik altijd een extra plus! Dat zouden alle kookboeken moeten hebben. Vaak maak je toch meerdere gerechten uit een boek en dan blader je steeds heen en weer.
Het boek bevat een inleiding en een uitleg over verschillende snijtechnieken. Daarna volgen de hoofdstukken: Hapjes vooraf, Cocktails, Salades, Groentegerechten (waar ook aardappels onder vallen in dit boek) en Zoete gerechten.

En wat maakte ik er zo al uit? Krokante broccoli & blauwe kaas (ik nam Roquefort, rauwmelkse schapenkaas en ik at dit al heel vaak), Laurieraardappelen (met rode aardappelen, rode uien en zoete aardappels), Bietensalade met roze eieren en Courgette-waaiers. Alles werd precies zoals het moest worden, was heel simpel te maken en smaakte verrukkelijk. Ik moet wel zeggen dat ik praktisch alles biologisch eet en dat maakt verschil. Maar ik ben razend enthousiast en dit kookboek gaat ook mee als we gaan kamperen. Juist omdat het zulke eenvoudige recepten zijn, zijn ze makkelijk te maken op de camping. Wat een aanrader (en nog betaalbaar ook)!