10-07-15

Recensie: Ja ik wil niet - Eliza Kennedy

Titel: Ja ik wil niet
Auteur: Eliza Kennedy
Recensie: Xandra Sc
Genre: Roman
ISBN: 9789401603720
320 pagina's | Xander Uitgevers | mei 2015

Eliza Kennedy:
Eliza Kennedy studeerde aan de University of Iowa en Harvard Law School. Na haar afstuderen werkte ze een aantal jaar voor een prestigieus advocatenkantoor in Manhattan. Momenteel woont ze met haar zoon en man – schrijver Joshua Ferris – in New York. Ja, ik wil niet is haar debuutroman.

Het verhaal:
Advocate Lily Wilder woont in New York, is impulsief en goedgebekt en houdt van een drankje (of vijf). Over zes dagen trouwt ze met de lieve archeoloog Will, maar Lily is geen standaardbruid. Ze is namelijk beslist niet van plan om monogaam te worden. Naarmate de huwelijksdag nadert, groeit Lily’s twijfel. Ze is dol op haar verloofde, maar houdt ze ook van hem? Will houdt zonder twijfel van haar, maar weet hij wel wie ze echt is? De mooiste dag van Lily’s leven dreigt om te slaan in haar allergrootste vergissing.

Recensie door Xandra Sc:
Dit boek ontving ik van Xander Uitgevers om een recensie over te schrijven. Dit boek was goed ontvangen en de oneliners op het boek beloofden veel goeds. De kaft zag er grappig en aantrekkelijk uit. Echt een vrouwenboek, dat misschien wel een beetje anders zou zijn dan anderen. Prikkelend zou ik het willen omschrijven.

Ik moest erg wennen aan de schrijfstijl en was ietwat teleurgesteld, het duurde zeker tot pagina 200 dat ik dacht ja daar kan ik hartelijk om lachen. Je volgt de hoofdpersoon Lily, die gaat trouwen met Will, 1 week voor haar huwelijk. Dus alles wat je te weten komt is beschreven in 1 week. Een leuk concept.

Op pagina 131 staat een typerende zin voor het boek; Al vanaf het moment dat Will en ik ons verloofde is de bruiloft totaal onwerkelijk voor me. Eerder theoretisch. Het grootste deel van al de plannen speelde zich hier af, in handen van mensen die ik nooit had ontmoet. Tot dit punt gaat het voornamelijk over Lily en zijn de overige hoofdpersonen nog niet echt in beeld. Zelfs over haar verloofde Will weet je nog weinig.

Sommige persoonlijke stukken over Lily lezen makkelijk weg en zijn vermakelijk. Stukken echter over haar werk vond ik het boek langdradig en taai maken. Dus niet een boek wat even lekker wegleest vond ik.

Toen ik bij pagina 200 beland was, werd ik wat nieuwsgieriger en heb de saaie stukken doorgeworsteld om de clou van het boek te kunnen bereiken. Je leert dus na het eerste gedeelte van het boek Lily ook via de andere hoofdpersonen zoals familie en vrienden goed kennen. Evenals door haar taalgebruik, wordt er een bepaalt iemand neer gezet.

Ik vond dat bruiloften een beetje op de hak worden genomen in dit boek. Zoveel details als Lily over moet beslissen is natuurlijk ook totaal niet belangrijk om liefde te laten zien tussen bruid en bruidegom. Een typerende zin hierbij is; Vanuit een visueel perspectief draait een bruiloft om symmetrie, samenhang en continuïteit, legt Rose ernstig uit. Daarom willen we dat de bloemen bij het oefendiner een voorbode zijn van die bij de ceremonie en receptie, en dat die van de zondagse brunch daar dan weer een echo van vormen. Dat is natuurlijk ook wel wat vergaand, lijkt mij.

Ik vond wel dat dit boek een aparte en verassende verhaallijn heeft. Soms zijn stukken wat moeilijk te volgen en erg langdradig is mijn mening. Toch wil je na 2/3 van het boek echt weten hoe het gaat aflopen m.b.t. het werk van Lily, ontwikkelingen met haar familie en zijn familie en natuurlijk wat er gaat gebeuren met de bruiloft en na de bruiloft. Dus genoeg om nieuwsgierig naar te zijn.

Bijna aan het einde zegt Lily de zin; We moeten de afspraak maken voortaan eerlijk te zijn.....Paniekerig kijkt pap me aan, maar dan gebeurt er iets. Begrip zinkt in. Dit vond ik een zeer grappige zin omdat in dit boek in eerste instantie niets over eerlijkheid gaat. En dan ineens breekt er iets los.

Al met al een aardig boek met leuke stukken en saaie stukken. Maar waarvan ik wel graag het einde wilde weten door de verassende ontwikkelingen die plaats vinden. 


Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen