Recensie: Lynn 2.0 - Anke Kranendonk

Titel: Lynn 2.0
Auteur: Anke Kranendonk
ISBN: 9789047707059
201 pagina's | Uitgeverij Lemniscaat | juni 2015

Anke Kranendonk:
Anke Kranendonk schrijft haar boeken thuis en soms gaat ze een paar dagen naar het klooster. Daar is het rustig en stil en hoeft ze niet te denken aan koken, boodschappen doen en kinderen naar school brengen. Thuis leest ze over wat ze in het klooster geschreven heeft, werkt het bij en bedenkt hoe het verder moet. Het verzinnen van nieuwe stukken doet ze tijdens het hardlopen of het afwassen - zo werkt ze met haar handen en hoofd tegelijk. In haar verhalen beschrijft Anke Kranendonk op een heel herkenbare manier hoe kinderen denken en voelen. Hoewel ze niet terugschrikt voor zware onderwerpen, is de toon van haar verhalen luchtig. De boeken zetten de lezer aan tot nadenken, maar tegelijkertijd is de stijl humoristisch. Schrijven vindt Anke net een treinreis. Je moet van A naar B. Het is de taak van de schrijver om uit te zoeken hoe dat traject verloopt en wat er allemaal in de wagons komt. In haar hoofd gaat die reis heel snel - ze heeft vaak meteen al een heel verhaal in haar hoofd. Het schrijven zelf gaat langzamer. Maar als de trein eenmaal rijdt, gaat de rest eigenlijk vanzelf. En ze komt onderweg van alles tegen waar ze van tevoren niet aan had gedacht. "Dat maakt schrijven zo leuk".

Lynn maakt zich klaar voor de spannendste gebeurtenis van het jaar: het schoolkamp van groep acht. Maar er gebeurt al zoveel in haar leven. Ze krijgt - o nee toch - opeens van die rare vlinders in haar buik als ze aan Joeri denkt. Haar bikini is haar opeens te klein. En tot overmaat van ramp groeien haar tanden recht uit haar bovenkaak. Op kamp loopt alles uit de hand: het gekonkelfoes, het gekeet en het groepjesgedoe . Lynn weet niet goed wat ze met alle chaos aan moet. Ze wil gewoon Lynn zijn, maar dan nét iets leuker: Lynn 2.0!

Recensie door Clasien:
Linda (Lynn) Dijkhuizen daar gaat dit verhaal over, een meisje dat met haar klas op schoolkamp gaat. Dit deed me herinneren aan mijn eigen schoolkamp van groep 8, vossenjacht, de sfeer, onderlinge groepjes vooral bij de meiden. Ook in dit verhaal vormen meiden groepjes, BFF. Lynn waait met alle winden mee, heeft geen beste vriendin maar probeert met iedereen bevriend te blijven.

Naast leuke en gezellige momenten, zijn er ook nare. Meiden "konkelen" dit betekent samen klitten, smoezen en gemeen doen tegen een ander. Dit gaat zover dat er uiteindelijk iemand in het ziekenhuis belandt. "Een gezellig werkweekje , dat was de bedoeling. Er is een wespennest opengebarsten, de bulten knallen er uit".

Ik heb dit boek met veel plezier en in één middag uitgelezen, makkelijk leesbaar, echt een meidenboek. Lynn is een heerlijk personage, komt voor andere op, maar kan ook van zich afbijten. Lynn 2.0 is eigenlijk het vervolgboek op Lynn, maar is goed zelfstandig te lezen. De voorkant is leuk bedacht Lynn in het bos en woorden om haar heen, konkelen, kussen?, kamp!, keten, klieren/klooien en kletsen alles wat je doet tijdens een schoolkamp.