Recensie: Onder mijn huid - Marlies Slegers

Titel: Onder mijn huid
Auteur: Marlies Slegers
ISBN: 9789021016641
224 pagina's | Uitgeverij Luitingh-Sijthoff | juni 2015

Marlies Slegers:
Marlies Slegers groeide op in Indonesië. Tijdens haar jeugd hield ze dagboeken bij en schreef ze verhalen en gedichten. op haar achttiende verhuisde ze naar Nederland, waar ze ging studeren en werken. Een schrijfcarrière bleef echter lonken en ze besloot schrijfworkshops te volgen. Met haar korte verhalen won ze diverse prijzen. Inmiddels heeft ze meer dan twintig boeken op haar naam staan, waaronder de serie I Love Liv en het handboek Soci@l Kids - Je kind op social media.

Je weet dat je eigenlijk geen keus hebt, Coco. Je wilt toch niet dat ik de foto echt verspreid? Dat ik je leven tot een hel maak? Zeg het maar... Coco is al heel lang verliefd op Nick. Ze is dan ook over the moon als hij laat merken dat hij haar ook leuk vindt. Met Nick kan ze over van alles praten, ook over de moeizame relatie met haar vader. Dan vraagt hij of ze een naaktfoto van zichzelf stuurt. Coco aarzelt, maar doet het toch wanneer hij belooft alles meteen te deleten. Het gaat een tijdje goed, tot Coco erachter komt dat Nick screenshots van haar aan zijn vrienden heeft laten zien. Ze is woedend en maakt het uit. Niet lang daarna krijgt ze via een anonieme afzender een naaktfoto van zichzelf toegestuurd. Als ze niet binnen 24 uur een nieuwe stuurt, gaat haar foto viraal... Wie bedreigt haar? Is het Nick? Of iemand anders?

Recensie door Clasien:
Onder mijn huid is een YA over een onderwerp waar al heel vaak over geschreven is en telkens komt het weer op hetzelfde neer. Een naïef meisje komt in de problemen door naaktfoto's of via webcam zichzelf te tonen aan haar vriend. Dit verhaal is goed geschreven, de karakters zijn persoonlijk, je zou hetzelfde kunnen zijn. De kaft van het boek is mooi, hierop zie je een iets of wat verlegen meisje op een foto in haar rode bh. De titel: Onder mijn huid is het verklaren "Het voelt alsof er iets onder mijn huid zit. Iets wat zich langzaam verspreidt door mijn hele lichaam. De naaktfoto is verspreid".

In dit verhaal is Coco van der Zanden 16 jaar en 4 vwo het naïeve meisje, de jongen Nick een rokkenjager. Coco is al heel lang gek op hem, maar hij heeft verkering met Merel. "Mijn verliefdheid op hem was als een wak dat maar niet dicht wilde vriezen. Want ook al had hij twee maanden iets met Merel, als hij naar mij knipoogde brak het ijslaagje weer open"Eileen, BFF van Coco, waarschuwt haar voor Nick, "Hij spoort niet hoor"Toch gaat Coco de relatie met hem aan met alle gevolgen van dien.

Ze spelen een spel next level, game on en sturen elkaar steeds sexuelere foto's, in goed vertrouwen. "Dit was zo intiem, om dit zo voor de webcam te doen. Het voelde niet goed". Dan krijgt ze een Whatsapp met een naaktfoto van Anoniem en begint de ellende voor Coco.

"Soms zou het makkelijker zijn om dood te zijn, flitst het door mijn hoofd. Zestien en dood. Hoe heb ik het zover kunnen laten komen".