Recensie: Veggie! - Hugh Fearnley-Whittingstall

Recensie: Thea
Genre: Kookboeken
ISBN: 9789023014669
224 pagina's | Gottmer Uitgevers Groep | juni 2015

Hugh Fearnley-Whittingstall:
"We all know that food can often be the source of great pleasure. My question is, why isn''t it always?" (Hugh Fearnley-Whittingstall)

Hugh Fearnley-Whittingstall is een Britse culinair journalist en tv-maker. Al jaren worden zijn boeken over echt voedsel bestsellers en zijn uitzendingen op de BBC goed bekeken. Hugh is een bekend voorstander van dierenrechten en voert regelmatig acties in Groot Brittannie tegen supermarkten en de bio-industrie.

Informatie over het boek:
De recepten met groente uit Veg! zijn een megasucces. En nu is er dan ook een speciale, kleine Veg! - 224 pagina's met recepten met groente in de hoofdrol. Niet alleen voor de vegetariër, maar voor iedereen die wat meer wil afwisselen met groenten is dit een boek vol inspiratie. In deze bijzondere editie zijn de beste recepten met groente uit Veg! gebundeld.

Recensie door Thea:
Het eerder verschenen boek Licht! is hier in huis één van mijn favorieten kookboeken, zo niet mijn favoriete kookboek. Zijn andere boeken staan hoog op mijn verlanglijst en ik hoop ze snel aan mijn collectie kookboeken toe te kunnen voegen. Ik was dan ook erg benieuwd naar het nieuwe boek van zijn hand; Veggie!

Veggie! is de handzame, voordelige uitvoering (met een stevige kartonnen omslag) van zijn bestseller Veg!  In Veggie! zijn 136 van de lekkerste recepten welke eerder verschenen in Veg! gebundeld en per seizoen ingedeeld. Achterin het boek vinden we een register op alfabet.
In veel vegetarische kookboeken ligt de nadruk te veel op het vervangen van vlees, terwijl ik van mening ben dat je juist je aandacht moet vestigen op groente en het vlees gewoon moet negeren. Ik erken daarbij de belangrijke rol die peulvruchten en granen spelen, maar ik heb geen tijd voor vegetarische worstjes, notenschijven en sojabrokken. Het liefst zou ik daar voorgoed een eind aan bakenen mijn kikkererwten, kidneybonen en quinoa vermengen met verse kruiden, knapperige wortelgewassen en zongerijpte groenten, zoals pompoenen, paprika;s, courgettes, aubergines en tomaten, om er maar een een paar te noemen. – Hugh Fearnley-Whittingstall
Het boek bevat alleen vegetarische recepten waarvan sommige recepten geschikt zijn voor veganisten, te herkennen aan een icoontje. De recepten zijn puur, makkelijk te bereiden én verrassend. Wat te denken van Erwtjes-soep met bonen en spelt, Doe-het-zelf-noedels uit een potje, Wortelhummus, Koolrabi carpaccio, Caponata, Quiche met sla, lente-ui en kaas, Tarte tatin van babybietjes, Pasteitjes met koolraap en aardappel, Bloemkoolpakora’s met tamarinderaita of een verrassende Chocolade-bietjesroomijs.
Achterin het boek worden enkele basisrecepten gegeven, zoals voor het Magisch brooddeeg, River Cottage knoflook-plakbroden, Groentebouillon of tips hoe je groenten mee kunt nemen in je lunchtrommel.
DIY noedels uit een potje - Panzanella - Caponata - Haricots verts en courgettesalade -
Tarte tarten van babybietjes - Chocolade-bietjesroomijs

Recepten welke ik reeds maakte zijn onder andere: Doe-het-zelf-noedels uit een potje (erg lekker), Caponata (verrukkelijk!), Gestoomde (lente)groenten met knoflook (hoewel we in de zomer zitten is deze salade écht een aanrader, gewoon variëren met allerlei groenten), Koolsla met Aziatische invloed (ook deze was erg lekker), Geschaafde zomergroenten (heerlijk op een warme dag), Snelle couscoussalade met paprika en feta (heerlijk!) en diverse keren tijdens de afgelopen hittegolf Panzanella (een makkelijke salade die erg lekker is,  aanrader!).
Dit boek is net als zijn voorganger één van mijn favoriete kookboeken welke een prominente plek in de keuken krijgt en welke ik nog vaak ter hand zal nemen om er gerechten uit te breiden, er staan nog diverse recepten te wachten om mee aan de slag te gaan. Een aanrader voor vegetariërs, veganisten en iedereen die minder vlees wil eten.