Recensie: Verhaal van een moeder - Amanda Prowse

Titel: Verhaal van een moeder
Auteur: Amanda Prowse
ISBN: 9789402600643
348 pagina's | Aerial Media Company | juni 2015

Amanda Prowse:
Amanda Prowse is al haar hele leven bezig geweest met korte verhalen schrijven en notities bijhouden voor romans. Een aantal jaren geleden nam ze ontslag als management consultant en besloot ze full time te gaan schrijven. Haar eerste boek Haar naam is Poppy Day publiceerde ze zelf in oktober 2011 als e-book en werd toen door een Engelse uitgeverij opgemerkt. Er werden er meer dan 300.000 van verkocht! Al haar verschenen boeken behoren tot haar 'No Greater love serie.' Ze bevatten een hedendaags liefdesverhaal, vrouwen zijn altijd de hoofdpersonen in het verhaal en bevinden zich 'in extraordinary situations for love'. Amanda Prowse's ambitie is verhalen te schrijven die de lezers weerhoudt het slaapkamerlampje uit te doen; het neerzetten van verhaallijnen en hoofdpersonen die de lezer in iedere stap wil volgen en het onmogelijk wordt een ander verhaal te lezen voordat de herinnering aan haar verhaal enigszins is verminderd.

Jessica's trouwdag was net een sprookje. In haar met kristallen bezaaide bruidsjurk was ze het stralende middelpunt. Haar vader overwon zijn zenuwen en hield een toespraak die iedereen raakte, en haar prachtige echtgenoot Matthew verklaarde dat hij de gelukkigste man op aarde was. Samen hebben Jessica en Matthew het gevoel dat ze de hele wereld aankunnen. Maar als hun mooie kindje is geboren, wordt Jessica gegrepen door paniek en angst. Ze kan aan niemand vertellen hoe ze zich voelt, zelfs niet als het uit de hand begint te lopen. Dit is haar verhaal. Het verhaal van Jessica, een moeder.

Bij het lezen van de achterflap had ik beetje een beeld waar het boek over zou gaan, vooral de volgende tekst sprak mij zeer aan:

'' Ik heb dit verdiend, omdat ik het ergste heb gedaan wat een vrouw kan doen. Het allerergste"

Ik kon niet wachten te beginnen met lezen, en ik was niet teleurgesteld, het verhaal grijpt je bij de keel en laat niet meer los. Schrijfster Amanda Prowse heeft de intentie romans te schrijven welke je in één zucht uitleest. Dit komt zij met verhaal van een moeder zeker na.

Jessica en Matthew zijn een jong gelukkig stel, hun bruiloft was alles waar ze ooit van gedroomd hadden. Iedereen was aanwezig en het leven was als een sprookje. Matthew komt uit een rijk gezin waarin hij nooit te kort gekomen is. Jessica kende een heel andere jeugd waarin haar ouders op alles moesten beknibbelen. Daarnaast heeft zij in haar jeugd iets meegemaakt wat haar levenslang bij zal blijven. Het geluk van het pasgetrouwde stel kan niet meer op, Matthew maakt lange dagen op een advocatenkantoor en Jessica werkt als freelance illustrator. Nadat ze erachter komt zwanger te zijn lijkt het plaatje compleet te worden, ze heeft een fijne zwangerschap en een innige band met Matthew. Na de geboorte van hun kindje kan Matthew zijn geluk niet meer op maar voor Jessica slaat het sprookje om tot een ware nachtmerrie. Een diepe dal waar geen weg uit terug lijkt.

Het boek lijkt in het begin een goodfeel boek maar naarmate het boek vordert komt er een zwaarder onderwerp aan bod namelijk; postnatale depressie, een onderwerp waar je niet veel over leest, maar desniettemin zeer veel voorkomt. 15 van de 100 vrouwen krijgen na de geboorte een postnatale depressie het is iets waar wij als maatschappij niet de ogen voor mogen sluiten. Het boek is zeer realistisch geschreven en je voelt mee met Jessica en Matthew, je voelt compassie voor beide personages, begrijpt hun acties en kunt met ze meeleven, dat maakt het boek zó bijzonder. Met een vlotte schrijfstijl neemt de schrijfster je mee in het schrijnende verhaal van het stel. Bij het dichtslaan van het boek zindert het een tijdje na, en de personages laten je als lezer moeilijk los.