Recensies: Val - Cis Meijer

Titel: Val
Auteur: Cis Meijer
Recensie: Clasien, Saskia
ISBN: 9789026138270
240 pagina's | Uitgeverij De Fontein | juni 2015

Cis Meijer:
Cis Meijer (1970) studeerde film- en televisiewetenschappen aan de UvA en werkt als beeldeditor. Haar ervaring als model inspireerde Cis tot het schrijven van Verdoofd. Ze woont met haar man en dochter in Amsterdam en houdt van kunst, pure chocolade en Parijs. Verdoofd is haar debuut.

Een rotte geur dringt mijn neus binnen. Natte teentjes, verdroogde resten aarde, kleverige spinrag en ik wil niet weten wat voor dode insecten. Het is alsof ik in een open graf woel...

Na de zomer zou Liv naar dezelfde highschool gaan als haar urban climbing- en hartsvriendin Sofia in New York. Maar terwijl Liv de weken aftelt, gedraagt Sofia zich op Skype steeds vreemder. Hun laatste telefoongesprek eindigt in ruzie. Dan ontvangt ze van Soifa een papje: het spijt me. alles komt goed! Een dag later bereikt Liv het afschuwelijke nieuws dat Sofia is omgekomen bij een tragisch ongeval. Liv twijfelt aan Sofia's doodsoorzaak. Was het echt een ongeluk? Liv besluit toch naar New York te vertrekken, urban climbing-stad bij uitstek. Met gevaar voor eigen leven gaat ze op zoek naar de waarheid achter Sofia's verdwijning.

If you don't know who to trust, trust no-one.

Twee hartsvriendinnen, allebei 16 jaar, hun hobby klimmen op muren en gebouwen. Liv en Sofia kennen elkaar al heel lang en weten alles van elkaar, denken ze. Sofia studeert in New York aan de highschool, heeft vriendinnen vrienden leidt een leuk leven. Liv is van plan naar New York te gaan en samen met Sofia hun hobby uit te voeren. Dan overlijdt Sofia door een noodlottig ongeluk op een partijboot, Liv vertrouwt het niet en gaat op onderzoek uit. Ze schrijft zich in om een semester lessen te volgen op de highschool van Sofia. Hier ontdekt ze dat Sofia een dubbelleven leidde.

"Een normaal highschoolleven en daarnaast een leven vol duistere dingen. Shit, Sofia, waar heb je me bij betrokken? Waar ben ik mee bezig? Ik moest zo nodig weten wat er met haar aan de hand was".

Wat betekent vriendschap als je niet alles van elkaar weet? Als je de ander zo goed dacht te kennen maar het tegendeel waar blijkt te zijn?

Dit is een goed boek met de nodige spanning, de personage van Liv is goed neergezet, ze duikt volop in het geheime leven van Sofia en komt zo geleidelijk achter de waarheid omtrent haar dood.

Saskia
:
Op zich vind ik dit geen slecht boek maar het is ook geen boek dat me lang zal bij blijven. In Val gaat hoofdpersoon Liv naar New York om uit te zoeken wat er precies met haar vriendin Sophia is gebeurd. Sophia is verongelukt, van een partyboot gevallen en verdronken, maar Liv heeft het gevoel dat er iets niet klopt aan dit verhaal. In New York gaat ze in het appartement wonen waar Sophia eerder woonde en leert ze diens huisgenoten kennen. Cis Meijer probeert je een aantal keren op het verkeerde been te zetten maar eigenlijk had ik al vrij snel door welke kant het verhaal zou nemen. Dit bleek ook te kloppen maar toch ook weer niet helemaal, aan het einde wacht namelijk nog een onverwachte wending. Dit vind ik altijd erg leuk, iets wat totaal niet voorspellend is. Al met al een lekker "weglees" boek maar geen hoogstandje.