Recensie: De behandeling - Suzanne Young

Titel: De behandeling
Auteur: Suzanne Young
ISBN: 9789045209517
344 pagina's | Karakter Uitgevers | juni 2015

Suzanne Young:
Suzanne Young is New York Times-bestsellerauteur van Het Programma. Suzanne komt oorspronkelijk uit Utica, New York, maar is naar Arizona verhuisd om aan de vrieskou te ontsnappen. Ze is schrijfster en docent Engels, maar niet per se in die volgorde.

De Behandeling is het tweede deel in de indrukwekkende en aangrijpende The Program-serie. In deel 1, Het Programma, moest Sloane er alles aan doen om uit handen van het Programma te blijven. Maar niet alleen zij, ook James, met wie ze op de vlucht is, wordt steeds zwakker en depressie ligt op de loer. In dit ijzingwekkende vervolg lees je of het ze lukt om aan de leugens en geheimen te ontkomen… Hoe stop je een epidemie? Sloane en James zijn op de vlucht na ternauwernood te zijn ontsnapt aan de zelfmoordepidemie en ook aan het Programma. Ze bevinden zich zeker niet buiten de gevarenzone. Ze hebben allebei enorme gaten in hun geheugen en hoewel Sloane en James elkaar terug hebben weten te vinden, is het Programma nog niet bereid ze op te geven. Ze voegen zich bij een op de vlucht geslagen groep rebellen en zullen moeten zien uit te vinden wie ze kunnen vertrouwen, en hoe ze het Programma uit kunnen schakelen. Maar ondanks het feit dat ze al een heel eind op weg zijn, zijn er nog heel veel dingen die ze zich niet kunnen herinneren. De sleutel naar hun verleden is de Behandeling – een pil die vergeten herinneringen terug kan halen, zij het tegen een heel hoge prijs. En er is maar één dosis.

De behandeling is het tweede spannende deel in The programm-serie. In deel 1 Het programma vielen jongeren ten prooi aan een epidemie namelijk: depressie en zelfmoord onder jongeren. Hiervoor werd het programma opgezet om jongeren te 'helpen' van hun depressies af te komen. Bij jongeren werd hun complete geheugen gewist en vervangen door leugens. Ook Sloane en James vielen hier ten prooi aan, het was de vraag of hun liefde stand zou houden, uiteindelijk vonden ze elkaar weer terug. Ze wisten aan het programma te ontsnappen maar dit was niet het einde. Wat er verder gebeurt kan in deel 2 De Behandeling gelezen worden.

Sloane en James wisten aan het programma te ontsnappen, met een pil op zak -die de behandeling wordt genoemd- vervolgen ze hun reis, en niet zomaar een reis, het spannende avontuur gaat verder! Sloane heeft de pil van Realm gekregen, de pil zou ervoor zorgen dat alle herinneringen die door het programma gewist zijn terug komen. Maar er zitten haken en ogen aan de behandeling, het is namelijk de enige pil in omloop maar wat voor gevolgen kan het hebben wanneer je deze pil inneemt?

Nu Sloane en James aan het programma ontsnapt zijn houdt het avontuur niet op, nog steeds zijn ze op de vlucht want het programma zit hun op de hielen, en om het nog erger te maken hun verhaal heeft het landelijk nieuws gehaald. Onderweg komen ze in aanraking met de rebellen Dallas en Cas. Aangezien ze geen andere keuze hebben besluiten ze bij de rebellen aan te sluiten. Maar met welke gevolgen? Doordat het programma nog steeds achter hun aanzit kunnen ze niets anders dan steeds te vluchten naar saftey houses van de rebellen. Maar wie is allemaal te vertrouwen? Ondertussen begint de liefde tussen Sloane en James scheuren te vertonen. Zullen zij samen het einde redden? Realm komt terug in the picture wat ook voor nodige opschuddingen zorgt. Daarnaast hebben Sloane en James gaten in hun geheugen waardoor ze bij tijden niet goed weten wie ze zijn en wat er in het verleden gebeurd is.

De Behandeling gaat verder waar Het programma stopte. Ook dit boek heeft alle ingrediënten voor een dystopisch gevoel, dit keer zijn niet alleen de jongeren ten prooi gevallen aan de epidemie ook de jong volwassen tonen tekens van depressies. De zinnen vloeien gemakkelijk in elkaar over, waardoor het lekker weg leest, hoofdstukken zijn redelijk lang maar door de vloeiende pen van Suzanne Young leest het makkelijk weg en voordat je het weet ben je zo een aantal hoofdstukken verder. Het verhaal verveelt geen moment want de gebeurtenissen volgen elkaar snel op waardoor je ook nog eens steeds verder wilt lezen om te weten wat er vervolgens gebeurt, een échte pageturner! De personages zijn dit keer ook goed uitgewerkt, waarbij je ook de nieuwe personages goed leert kennen en je echt in het verhaal gaat zitten. Het boek heeft een open einde, niet zo gek want in Oktober 2015 komt het derde deel uit De remedie.