Recensie: Natuurlijk! Zonder suiker kookboek - Anne Marie Reuzenaar

Titel: Natuurlijk! Zonder suiker kookboek
Auteur: Anne Marie Reuzenaar
Genre: Kookboeken
ISBN: 9789021559179
272  pagina's | Kosmos Uitgevers | juni 2015

Anne Marie Reuzenaar:
heeft ruim twintig jaar ervaring als orthomoleculair voedingsdeskundige en auteur. Van haar boeken zijn meer dan 100.000 exemplaren verkocht. Eerder verschenen van haar onder andere Zonder suiker (2013), Natuurlijk! Elke dag écht eten (2014) en Natuurlijk! Het heden ik kookboek (2014). Als deskundige was zij dit jaar onder andere te zien bij KASSA en Brandpunt.

Natuurlijk! Zonder suiker kookboek:
Na het overweldigende succes van Zonder Suiker komt Anne Marie Reuzenaar nu met een nieuw boek: Natuurlijk! Zonder suiker kookboek. In dit praktische boek staat veel informatie over verborgen suikers. Want van de 37 kilo suiker die we per jaar binnenkrijgen, zit 85% verborgen in supermarktproducten, ook hartige. Ongemerkt krijgen we daardoor veel meer suiker binnen dan goed voor ons is. Hoe je deze suikers kunt opsporen én vermijden leer je in dit boek. Je leert etiketten lezen, vindt er productvergelijkingen en tips om suikerbewust boodschappen te doen. Ook kun je met de suikertest zien hoeveel verborgen suikers je eigenlijk binnenkrijgt. Met deze informatie en meer dan 120 heerlijke en nieuwe recepten kun je direct aan de slag. Zo kun je zelf ontdekken dat suikervrij eten puur, lekker en goed voor lichaam en geest is.

Recensie door Marjon:
De schrijfster vertelt op zeer toegankelijke wijze hoe het nou zit met de suikers. Wat zijn suikers, welke soorten zijn er en wat doen ze voor je. Ze legt ook uit wat verborgen suikers zijn en hoe ze heten en door ons op de etiketten herkend kunnen worden. Ze geeft voorbeeldmenu’s van wat de gemiddelde Nederlander eet en toont daarmee aan hoeveel suiker iemand binnenkrijgt. En daarna volgt een lange, maar prettig weergegeven lijst van veelgebruikte producten: hoeveel suiker zit er in en welk product kun je het beste kiezen? Dit alles beslaat zo’n 100 bladzijden van het boek, maar het leest prettig en is interessant.
Haar recepten bevatten een aantal handige aanduidingen: Koemelkvrij, lactosevrij, tarwevrij, glutenvrij en vrij van geraffineerde suiker. Ideaal voor mensen zoals ik 😉
Het boek is verdeeld in de volgende hoofdstukken:
Basisrecepten
Ontbijt
Lunch
Salades
Soepen
Visgerechten
Vlees & Gevogelte
Vega
Bijgerechten & Hapjes
Toetjes

Elk hoofdstuk is omgeven met een andere kleur rand, zodat het makkelijk gevonden wordt door te bladeren.

Vanwege warmte en drukte, maakte ik nog maar drie en ook makkelijke en snelle gerechten uit. Daar leent dit kookboek zich goed voor.
IMG_0551_Fotor_Collage_Fotor
Van links naar rechts: Groene salade met walnoten en blauwe bessen, Patatas Bravas (ik maakte dat met krieltjes omdat ik die net in huis had) en geroosterde bloemkool.
De gerechten zijn makkelijk te maken, het resultaat mag er zijn en dan is het nog gezond ook. Dit is een absolute aanrader voor iedereen die graag gezond wil eten, zonder al teveel geld uit te geven of ingewikkelde dingen in huis te halen.