Recensie: Paper Towns - John Green

Titel: Paper Towns
Auteur: John Green
ISBN: 9789047707370
304 pagina's | Uitgeverij Lemniscaat | juni 2015

John Green:
John Green (1977) volgde een kostschool in Alabama, die grote gelijkenis vertoont met Culver Creek uit Het Grote Misschien. Hij studeerde Engels en godsdienstwetenschappen en wilde een tijdlang priester worden in de Anglicaanse kerk. Inmiddels is hij een gevierd jeugdboekenschrijver met drie zeer goed ontvangen Young Adult titels op zijn naam. Hij recenseert o.a. voor Booklist en The New York Times Book Review, en schrijft voor verschillende radioprogramma’s. Daarnaast maakte hij met zijn broer Hank het enorm populaire videoblogproject Brotherhood 2.0.

Als Q (Quentin) en Margo negen jaar oud zijn, vinden ze in het park een dode man. Die avond klimt Margo het slaapkamerraam en het hart van Q binnen. Maar hun levens gaan daarna verschillende kanten op. Negen jaar later klimt Margo opnieuw Q's kamer binnen. Ze neemt hem mee op een nachtelijk avontuur om nooit te vergeten. De volgende dag is ze verdwenen. Margo blijkt aanwijzingen te hebben achtergelaten die alleen Q kan ontrafelen. Geïntrigeerd gaat hij op zoek naar de jonge vrouw op wie hij in stilte verliefd is, geholpen door zijn vrienden Ben en Radar, en Lacey, een vriendin van Margo. Maar wil Margo wel gevonden worden?

Margo, vrouwelijke hoofdpersoon, die ervandoor gaat, Q (Quentin) mannelijke hoofdpersoon, die haar gaat zoeken en dat met als achtergrond een Amerikaanse high-school. Margo verdwijnt en Q(uentin) met z’n vrienden Ben en Radar gaan haar zoeken. De aanwijzingen die ze heeft achtergelaten, wijzen erop dat ze gevlucht is naar een ‘paper town’, dit verklaart gelijk de titel van het boek. "Je gaat naar de papieren steden. En je komt nooit meer terug."

Paper Town, een plaats die alleen op de kaart bestaat. Agloe ontstond als een papieren stad die was bedacht als bescherming tegen schending van het copyright. Iemand bouwde daar een benzinestation en dat was Agloe, een cartografische wereld.

Niet altìjd boeiend, soms langdradig, omdat ik dit boek als recensie-exemplaar had gekregen werd het bijna een verplichting om dit boek uit te lezen. Er zit spanning in, humor, filosofische gedachten. Het taalgebruik, van Q’s ouders (beiden therapeut) is hilarisch: "Zijn retorische beschuldigingen van passieve agressie niet impliciet passief-agressief". Ook hoe ze met hun zoon omgaan is vrij bijzonder!

Dit is voor mij een tegenvaller. Ik denk dan ook dat de verfilming mij beter zal bevallen dan het boek.

1. Ik vind het een zeer goed boek. Ik vind het een zeer goed verhaal dat ook zeer goed en mooi geconstrueerd is. Ik vind het goed dat de auteur zo veel details geeft, omdat je dan veel te weten komt over de personages en de ruimte maar soms maakt dat het verhaal wel een beetje langdradig. Ik kan me zeer goed vinden in de personages omdat het een alledaags verhaal is. Het is eerder een boek voor jongeren en daarom heb ik dit boek ook gekozen. Ik had de trailer van de film gezien en daarom wou ik het boek zo graag lezen. Het verhaal sprak me erg aan. Ik vind het heel goed dat alle personages zo verschillend zijn van karakter, maar toch allemaal zo mysterieus zijn. Er zit ook wat liefde in maar niet al te klef en dat is goed. De auteur gebruikt ook echt nooit moeilijke zinnen of woorden en dat maakt het gemakkelijk om te lezen. Het boek is een echte aanrader.