Recensie: Verdwenen grenzen - Stefan Popa

Titel: Verdwenen grenzen
Auteur: Stefan Popa
ISBN: 9789460682469
424 pagina's | Uitgeverij Marmer | april 2015
Stefan Popa:
Stefan Popa (1989) is van half Nederlandse en half Roemeense afkomst. Hij is schrijver en zelfstandig journalist en publiceerde korte verhalen die overal, maar ook nergens werden gepubliceerd. Hij woont en werkt in Baarn. De roman Verdwenen grenzen is zijn debuut. In september 2015 verschijnt zijn tweede roman getiteld A27.
het verhaal:
‘Jij geeft alles kleur wat Ceausescu grijs heeft gemaakt.’ Roemenië, eind jaren ’. Remus woont bij zijn grootmoeder en werkt als schoenmaker. Hij droomt ervan een groot dichter te zijn. Maar dat is onmogelijk in zijn Roemenië, een land dat zwaar buigt onder het communistische regime van Nicolae Ceauescu. De ontmoeting met Florica, een traditioneel Roma-meisje, zet beide levens op hun kop. Florica smacht naar vrijheid, ver weg van een gedwongen huwelijk en de onwelkome avances van haar oom. Tegengewerkt door de geheime dienst en de familie van Florica besluiten ze te vluchten naar het vrije Westen. Ze belanden in Italië waar het immigrantenbestaan niet zo rooskleurig blijkt als gedacht. Ondanks alle tegenwerkingen doen ze er alles aan om te slagen. Florica gaat studeren en wordt een echte Italiaanse. Remus start een Roemeens restaurant. En juist als het leven hen eindelijk toelacht, slaat het noodlot toe.

Recensie door Coenraad:
Remus en Florencia ontmoeten elkaar eind jaren 80. Het zijn de tirannieke jaren van Roemenië. Florencia is een zigeunerin en behoort tot de Romafamilie en Remus een Roemeen. Het is een verboden relatie tussen deze twee en ze moeten tevens oppassen voor de Securiate agenten. Deze zijn overal en luisteren met alles mee. Remus woont bij zijn grootmoeder omdat zijn ouders door de Securiaten zijn meegenomen en hij droomt ervan om een beroemd dichter te worden.

Het boek is opgebouwd in drie delen. Het eerste deel is het verhaal van beide werelden Rrom genoemd. Het zijn zeer verschillende werelden met o zo zeer verschillende regels en tradities. Beide werelden kijken op elkander neer. Maar ondanks alles worden deze twee mensen verliefd en smeden ze een plan om uit dit strenge regime van Roemenië te ontsnappen. Het eerste deel boeit enorm omdat je een inkijkje krijgt in beide werelden. De schrijfstijl is prachtig en het verhaal raak je hoe twee zo verschillende mensen samen naar een toekomst kijken en dromen hoe die eruit zal kan gaan zien.

Het tweede deel behandelt het leven dat ze proberen op te bouwen na de ontsnapping en hoe ze zelf ook veranderen.  Beide doen hun uiterste best maar krijgen ook tegenslagen en ze groeien qua interesses iets uit elkaar, ondanks alles lees je tussen de regels door dat de liefde tussen hen beide blijft. In het derde deel krijg je te zien hoe sterk je moet zijn om te kunnen overleven en niet bij de pakken neer moet zitten.

Drie delen die ieder zo hun eigen verhaal hebben en samen ÉÉN prachtig verhaal vormen. Je wordt het verhaal ingezogen en het laat je niet meer los tot het uit is. Alle drie de delen hebben zo hun eigen ik voor het verhaal en het bevat verschillende ingrediënten zoals drama, hoop, verlangen en tegenslagen, dit alles bij elkaar is het een boeiend en prachtig boek. Boeiend en fascinerend geschreven en hierdoor leest het makkelijk een debuut om trots op te zijn.