Recensie: Voor ik doodga - Jenny Downham

Titel: Voor ik doodga
Auteur: Jenny Downham
ISBN: 9789045800301
304 pagina's | Atlas Contact | 2007

Jenny Downham:
Jenny Downham ging naar de toneelschool en werkte jarenlang in het alternatieve theatercircuit in Engeland. Voor ik doodga is haar debuut, dat over de hele wereld is verschenen.

Voor Tessa van zestien is die vraag werkelijkheid. De artsen hebben haar verteld dat ze door haar leukemie nog maar korte tijd te leven heeft. Die tijd wil Tessa goed besteden. Dus maakt ze een lijst van tien dingen die ze absoluut nog wil doen voor ze doodgaat. Te beginnen met seks. En ze wil nog autorijden. En beroemd worden. En verliefd. Terwijl Tessa aan haar lijst werkt verergert haar ziekte en kot haar einde dichterbij.

Op 8 oktober 2014 schreef Clasien:
Ik was geraakt door dit boek en zat toen ik over de helft van het boek was met een dichtgeknepen keel te lezen. Op de een of andere manier heb ik bij zulke boeken altijd het gevoel dat het heel dichtbij gebeurt en kan het dan niet droog meer houden. Makkelijk en vlug leesbaar en geschikt voor jongeren én volwassenen.

Nu ik de film heb gezien ga ik voor de verfilming voor 5* Prachtig weergegeven hoe de zestienjarige Tessa nog alles uit haar leven wil halen voor ze doodgaat. Op de muur achter haar bed, verscholen achter een gordijn, maakt ze een lijst van alle nog te doen dingen. Onder andere sex, drugs etc. Wanneer haar vriendin zwanger raakt en over 4 maanden moet bevallen van een meisje, wordt dit haar levensdoel, helaas heeft ze te weinig tijd over. Degene die Tessa speelt leeft zich zo goed in in haar rol dat het bijna echt lijkt. Mooie momenten, maar ook emotioneel hele zware. Ook tijdens deze film heb ik het niet droog kunnen houden.