Recensies: Disclaimer - Renée Knight

Titel: Disclaimer
Auteur: Renée Knight
Recensie: Marjon, Clasien
ISBN: 9789049804053
271 pagina's | Ambo|Anthos | juni 2015

Renée Knight:
Renée Knight werkte als scenarioschrijfster voor de BBC, Channel Four en Capitol Films voordat ze zich toelegde op het schrijven van thrillers. Ze woont in Londen met haar man en twee kinderen. Disclaimer is haar debuut.

De achtendertigjarige Catherine is diep geschokt wanneer ze in een populaire thriller de gedetailleerde beschrijving van een aangrijpende gebeurtenis van twintig jaar eerder uit haar eigen leven tegenkomt; een gebeurtenis die ze altijd heeft verzwegen en die ze heeft proberen te verdringen. Wanhopig leest ze verder, tot ze uiteindelijk vol afschuw haar eigen dood beschreven ziet. Wat is er destijds gebeurd en wie wil haar, nu, kapotmaken?

Het boek begint veelbelovend, geheimzinnig en het verhaal heeft een zekere beklemming. Wat voor iets ergs heeft Catherine op haar geweten en waar is ze bang voor? Maar op de helft van het boek stort het verhaal genadeloos in. De dader is al bekend, de gebeurtenis wordt ook beetje bij beetje bekend en verhaal gaat meer over hoe iedereen deze feiten verwerkt, dan dat je nog het idee hebt een thriller te lezen. Aan het einde draait het verhaal nog om, maar dat heeft juist een negatief effect op het verhaal. Tegenvaller.

Twee families, één geheim dat al 20 jaar wordt verzwegen. Tijdens een vakantie in Spanje ontmoet Catherine Ravenscroft de veel jongere Jonathan Brigstocke, samen beleven ze een romantische nacht, de dag daarop gebeurt er een dodelijk ongeluk. Catherine denkt dat ze dit geheim met zich mee kan dragen, dat lukt haar 20 jaar. Ze leefde alsof er geen vuiltje aan de lucht was.

Wanneer ze een boek met de titel "De volmaakte vreemdeling" in haar brievenbus vindt lijkt dit het waargebeurde verhaal van 20 jaar geleden. Robert, haar man krijgt foto's van toen opgestuurd. Wie zit hierachter en waarom? De dader wil schaamte, berouw, paniek en angst zaaien.

Ongeveer halverwege het verhaal weet je wie er achter het boek zit en de reden waarom, toch blijf het een lekker boek om te lezen. Het is vlot geschreven, gaandeweg weet je wat er 20 jaar geleden is gebeurt op, het strand in Spanje. Zeker niet nagelbijtend spannend, maar een andere insteek dan de andere thrillers.