Recensie: De boevenwagen - Jelle Winkels

Auteur: Jelle Winkels
Recensie: Xandra Sc
Genre: Waargebeurd
ISBN: 9789492037114
336 pagina's | Uitgeverij Brandt | februari 2015
Jelle Winkels:
Jelle Winkels was tot eind 2014 transportgeleider bij de Dienst Vervoer en Ondersteuning van Justitie. In 2003 volgde Winkels de opleiding Extra Beveiligd Vervoer, een specialistische taak binnen de D.V.&O.

De gevangeniswereld is voor de meesten van ons een onbekend terrein: wie in hechtenis is genomen, verdwijnt achter slot en grendel, buiten het zicht van nieuwsgierig publiek. Alleen degenen die er 'zitten' of werken weten precies hoe het eraan toegaat. Jelle Winkels was een van hen: vijftien jaar lang reed hij op de 'boevenwagen', het busje dat verdachten, veroordeelden en uitgeprocedeerde vluchtelingen vervoert tussen huizen van bewaring, rechtbanken, luchthavens, ziekenhuizen en begraafplaatsen. Zo ontmoette hij de meest beruchte figuren uit de onderwereld, maar ook psychopaten en volstrekt onschuldige vreemdelingenkinderen. Hij lachte, knokte en huilde met hen. Eén ding hadden de mensen die Winkels vervoerde met elkaar gemeen: een eigen verhaal. Bij elkaar zo veel verhalen dat Winkels ze wel op moest schrijven. Zoals over de topcrimineel die liever singer-songwriter was geworden, over de gevluchte Albanees die Duitsland haat, en over het jonge meisje dat Nederland nooit had mogen verlaten.

Recensie door Xandra Sc:
Bij de proloog van dit boek had ik al een lach op m'n gezicht. Goed en vlot geschreven. Het boek beschrijft de belevenissen van een bewaker die gevangen transporteert. Hij beschrijft gemakkelijk wat voor type begeleiders en/of transporteurs er zijn, dit vond ik als lezer minder interessant. De meeste stukken in dit boek lezen wel fijn maar andere die betrekking hebben op bovenstaande vond ik langdradig.

Het geeft een interessante kijk in een ander werkveld waar je normaal niet snel mee te maken krijgt. De schrijver komt over als een heethoofd, hij schrijft hier heel eerlijk en open over. Hierdoor werd het boek erg persoonlijk. Het lijkt wel onmenselijk wat Jelle moet doormaken maar zeker ook de boeven en of illegale of mensen die uitgezet worden. Ik had geen idee van deze praktijken.

"Eerlijk gezegd was ik niet zo'n hele goede boevenvervoerder. Mijn zwakte was dat ik de boeven soms te dichtbij liet komen. Dat ik te veel van mezelf prijsgaf. Deze houding heeft me natuurlijk ook veel gebracht, want anders had ik nooit van die mooie gesprekken met ze kunnen voeren. En zonder die open houding was dit boek er nooit gekomen."

Mooi stukje van Jelle. Ik vond het boek soms erg langdradig, misschien voor anderen interessanter. Er worden veel vergelijkingen gemaakt die mij minder aanspreken mbt films, muziek en bekenden. Daardoor wordt het verhaal echt verweven met fictie. Waardoor de verhaallijn voor mij rommelig werd. Het is een dik boek waar ik erg de inzet van schrijven merkte. Ik heb tussendoor ook andere boeken gelezen, omdat er veel verhalen over boeven op transport in staan.