Recensie: De circusvrouw - Jelmer Jepsen

Titel: De circusvrouw
Auteur: Jelmer Jepsen
ISBN: 9789401603713
256 pagina's | Xander Uitgevers | april 2015
Jelmer Jepsen:
Jelmer Jepsen studeerde communicatiewetenschappen en schreef voor onder meer Volkskrant Magazine en De Morgen. In 2013 debuteerde hij met de roman Vallen als het heet is, die alom lovend werd ontvangen.

Hoe ver ga je voor een nieuw leven? De circusvrouw is een tragikomische rollercoaster over de zoektocht naar geluk, de grenzen van de leugens en goochelen met de waarheid. De eigenzinnige Margriet Alberda (36) heeft een ogenschijnlijk gelukkig leven op Elba. In een poging haar ellendige verleden in Nederland te laten rusten, vluchtte zij halsoverkop naar het zinderende Italiaanse eiland, ver van al haar zorgen. Maar is het mogelijk om je verleden te verloochenen en zowel je geheimen als je verdriet voorgoed te begraven? Of blijft je verleden je altijd achtervolgen?

Recensie door Clasien:
Een heerlijk vlot geschreven verhaal, een levensles. De circusvrouw is een drama (met humor verteld) en een psychologische roman, waarin de donkere en de zonnige kanten van het leven aan bod komen.

In dit verhaal is Margriet 36 jaar de hoofdrolspeelster. Ze is opgegroeid bij een gelovige moeder die haar "dag en nacht hersenspoelde met preken over de duivel". Haar moeder overlijdt als Margriet 17 is. Haar vader is al eerder overleden. Margriet is getrouwd met Hans en heeft een zoon Pim. Samen hebben ze een pannenkoekenrestaurant, Hans houdt echter geheimen voor haar achter, onder andere geldschulden. Tijdens haar huwelijk ontmoet Margriet de kermisman Bruno en krijgt een korte verhouding met hem, wanneer Bruno overlijdt neemt Margriet een besluit wat haar verdere leven beïnvloedt.

Op Elba maakt ze vriendinnen en heeft een leuk leven vol leugens. Totdat haar verleden haar inhaalt en ze weer op de vlucht slaat.

Margriet is een leuk personage, die ondanks tegenslagen positief blijft. Ze is impulsief, haar zoontje Pim is haar alles. Een heerlijk boek om te lezen. Ik vond het niet echt een drama of psychologische roman, maar eerder een roman/chicklitachtig verhaal. Dit is mijn eerste boek van deze schrijver en het is mij bijzonder goed bevallen.