25-09-15

Recensie: De Tepper-tweeling maakt ruzie (en niet zo'n beetje ook) - Geoff Rodkey

Titel: De Tepper-tweeling maakt ruzie (en niet zo'n beetje ook)
Auteur: Geoff Rodkey
Recensie: Thea
Genre: Jeugd (10+)
ISBN: 9789048825783
216 pagina's | Moon Uitgevers | juli 2015

Geoff Rodkey:
Geoff Rodkey is filmscenarist en schreef onder meer de hitfilms Daddy Day Care (met Eddie Murphy), RV (met Robin Williams), The Shaggy Dog (met Tim Allen), en tv-series voor Disney Channel.

Het verhaal:
Op alle fronten zijn broer en zus elkaars tegenpool, behalve dan in hun fanatisme de ander te verslaan in hun eigen, extreme versie van Bananasplit! Maar als de tot dan toe vrij onschuldige wedstrijd dreigt te escaleren in een oorlog op alle fronten - van appartement 6D naar de kantine op school tot aan de fictieve wereld van een online videogame - gaat de tweeling toch even nadenken. Is hun verlangen de ander te verslaan deze strijd nog wel waard?

Recensie door Thea:
“Oorlog is vreselijk. Dat weet ik, want ik heb er veel over gelezen op Wikipedia. En ook omdat ik er een heb meegemaakt: de oorlog tussen mijn en mijn broer Ries. Misschien klinkt het voor jou niet als een oorlog. Geloof me. Dat was het wel. Het was sprekend een van die beroemde oorlogen waar ik op Wikipedia over heb gelezen.” 

“Het een oorlog noemen is nogal stom. Maar Claudia moet altijd overdrijven. Ik bedoel, oké, het liep een beetje uit de hand. Maar er is niemand bij gesneuveld of zo.”

Wat een hilarisch verhaal. Een verhaal waarbij ik dan ook regelmatig geschaterd heb. Geschaterd om de acties van Ries en Claudia. Bekvechten, plagerijtjes over en weer, ruzie, allemaal herkenbaar voor iedereen die een broer of zus heeft. Maar deze ruzie tussen Ries en Claudia loopt wel erg uit de hand. Wat begon met gekibbel over een tosti, of begon het toch met die stinkende scheet in de schoolkantine, leidt al snel tot een ware digitale oorlogsvoering tussen broer en zus. Als dat maar goed afloopt… 

“Ik zou nooit, NOOIT zo gemeen tegen mijn zusje kunnen zijn. Ik ben bijna altijd lief voor d’r. Behalve als zij begint met vals doen. En dan geldt het niet.”

Claudia vertelt in dialoogvorm over de ruzie met haar broer Ries. Haar verhaal wordt afgewisseld met handgeschreven commentaar van Ries en of Claudia, sms’jes tussen hun ouders, e-mails, afdrukken van gevoerde chat’s, screenshots van het computergame MetaWorld, tekeningen en zwart-wit foto’s voorzien van geschreven commentaar. 

“Ries had me ervan beschuldigd dat ik de eetzaal had laten stinken waar de hele klas bij was. Klinkklare onzin. Dus ik bedacht dat ik ervoor kon zorgen dat hij écht ging stinken en dat iedereen het smerig zou vinden en hem zou uitlachen en dat hij dan zou begrijpen wat een vreselijk gevoel dat was.”

Nadat Ries haar ten overstaan van haar mede-leerlingen vals heeft beschuldigd van een stinkende scheet in de eetzaal, wil Claudia maar één ding: wraak. Ze gaat over tot operatie wraakvis en stopt een dode, stinkende vis in zijn rugzak. Wat begon met kibbelen gaat al snel van kwaad tot erger. Zo stuurt Claudia Ries een nepmail zodat hij zijn haren tot hanenkam laat knippen. Als Xander zich bij Ries aansluit loopt het helemaal uit de hand. Ries plaatst een gênant filmpje van Claudia op clickchat. Zij voelt zich erg gekwetst en voor schut gezet. Claudia verklaart Ries én Xander de oorlog en wil hen daar raken waar het écht zeer zal doen: het vernietigen van hun leven én bezittingen in computergame MetaWorld. In de digitale wereld Planeet Amigo gaat ze de strijd aan … 

“Maar je MOEST je schuldig voelen. Zo kon je zien dat hersenloze vernieling en wraakzucht niets oplossen. En je broer en die stomme Xander moesten leren tevreden te zijn met wat ze hadden, ook al is het alleen maar op een server. En dat karma ook voor hen bestaat: dat als ze iemand online te pakken nemen, het keihard bij hen terugkomt. Jullie hadden alle drie een heel stevig lesje nodig.”

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen