Recensie: Fansi's stilte - Tessa Leuwsha

Titel: Fansi's stilte
Auteur: Tessa Leuwsha
Genre: Waargebeurd
ISBN: 9789045030425
208 pagina's | Uitgeverij Atlas Contact | 1 oktober 2015

Tessa Leuwsha:
Tessa Leuwsha (1967) is schrijver van fictie en non-fictie. Ze schrijft voor onder meer OpzijHP/De Tijdde Volkskrant en De Ware Tijd. Haar romans De Parbo-blues en Solo, een liefde werden lovend ontvangen en genomineerd voor diverse prijzen.

Tessa Leuwsha verhuisde in 1996 van Nederland naar Suriname, aangetrokken door de liefde en het avontuur van een land in opbouw. Zo’n vijfentwintig jaar eerder deed haar Surinaamse oma Fansi het omgekeerde. Wie was die vreemde tropenvrouw die opeens bij haar vernederlandste kinderen en kleinkinderen op de stoep stond? Tessa herinnert zich een strenge, zwijgzame vrouw die weigerde aardappels te eten. Waarom zweeg Fansi in alle talen over haar achtergrond? Waarom spreken haar kinderen elkaar eigenlijk nog maar nauwelijks? In Fansi’s stilte gaat Tessa Leuwsha op zoek naar het verhaal van haar grootmoeder en haar ooms en tantes, in Paramaribo, Nickerie, Eindhoven en de Achterhoek. Al lezend en luisterend beleeft zij de geschiedenis van Suriname en haalt zij Fansi, kind van een Engelse zendelingsdochter en een zwarte man, dichterbij.

Op de cover een wat streng kijkende Surinaamse vrouw in traditionele kledij, dit is de oma van de auteur. Tessa Leusha woont sinds 1996 in Suriname, maar is in Nederland opgegroeid. Zij heeft de omgekeerde weg afgelegd in vergelijking met haar oma Fansi. Haar oma is pas op hoge leeftijd naar Nederland gekomen vanuit Suriname. Dit uitgangspunt intrigeerde haar en heeft geleid tot dit boek. De auteur gaat op zoek naar de wortels van haar oma. Ze probeert haar leven te construeren door gesprekken met haar ooms en tantes, de kinderen van haar oma en door zoektochten in verschillende archieven. Het boek is opgebouwd volgens een vaste structuur. Een hoofdstuk over de zoektocht van de auteur in het heden, met nadere informatie over de algemene geschiedenis van Suriname. Vervolgens komt er een hoofdstuk over één van de ooms en tantes van de auteur. Vervolgens volgt er weer een hoofdstuk over de zoektocht van de auteur en daarna komt er weer een oom of tante aan het woord. Deze vaste structuur maakt het boek overzichtelijk. De manier waarop de geschiedenis van Suriname vervlochten is in een persoonlijk verhaal is knap gedaan. Van de slavernij tot de regering Bouterse, de decembermoorden en de grote trek naar Nederland, alles komt aan de orde. De vlotte schrijfstijl zorgt ervoor dat dit boek van begin tot eind blijft boeien en je ook als lezer steeds dieper betrokken raakt bij het leven van Fansi. Een echte aanrader voor iedereen die geinteresseerd is in de geschiedenis van Suriname en dit op een toegankelijke manier voorgeschoteld wil krijgen.