Recensie: Grensgangers - Aline Sax

Titel: Grensgangers
Auteur: Aline Sax
ISBN: 9789059086593
352 pagina's | Davidsfonds | september 2015

Aline Sax:
Aline Sax woont in Antwerpen en schreef op 15-jarige leeftijd haar eerste boek. Ze studeerde geschiedenis en behaalde hierin een doctoraat. Haar boeken werden meermaals bekroond.

1961 Julian ondervindt de scheiding van Oost en West door de Berlijnse muur aan den lijve. Als Oost-Berlijner is hij van de ene dag op de andere volledig afgesneden van zijn West-Berlijnse vriendin, Heike. Maar hij besluit zich niet bij de situatie neer te leggen en te vluchten.

1977 Voor zijn nichtje Marthe is vluchten geen oplossing. Zij maakt samen met haar broer Florian deel uit van een leesclub, een groepje jongeren dat verboden boeken leest en het regime van binnenuit wil veranderen. Tot ze in het vizier van de Stasi komen...

1989 Sybille is helemaal niet bezig met politiek. Zij probeert onder de radar te blijven. Als haar grootmoeder echter in coma raakt, moet ze allerlei middelen inzetten om haar te redden. Middelen waarvan ze nooit gedacht had dat ze ze zou durven te gebruiken. En dan valt de muur ...

Een tijdje terug had ik een recensie-exemplaar aangevraagd van Grensgangers, het boek sprak mij aan daar ik veel affiniteit met Berlijn en Duitsland heb, ik heb al vele boeken over de Tweede Wereldoorlog gelezen, maar nog nooit eerder een boek die specifiek induikt op de bewoners van Oost-Berlijn in de tijd van de Berlijnse muur. Ik kreeg ook de vraag of ik het leuk vond mee te doen aan de Blogtour van Grensgangers, vanzelfsprekend sprak mij aan!

Het boek beslaat drie belangrijke jaren uit de geschiedenis van de Berlijnse muur:

1961, hierin wordt er kennisgemaakt met Julian, hij werkt aan de westerse kant van Berlijn, hij wordt een zogenaamde grensganger genoemd, wordt daardoor met de nek aangekeken door de mensen uit zijn eigen gedeelte namelijke het oosten. Hij wordt gezien als iemand die van twee walletjes eet, in het Westen voordeel doen van beter eten, voorzieningen, beter betaalde baan en noem maar op, wordt daardoor aangezien voor een kapitalist, maar het boeit Julian allemaal niet, hij heeft alleen oog voor zijn westerse vriendin Heike, het gaat allemaal goed tot op de dag dat de muur plots een scheiding maakt tussen het oosten en westen. Julian bedenkt een plan om naar het Westen te vluchten maar niet zonder risico.

1977, hierin volgen wij het verhaal van Marthe, het nichtje van Julian, samen met haar broer Florian is ze lid van een geheime boekenclub waarin boeken worden besproken die in Oost-Berlijn verboden zijn. Zij kijken vooral op tegen Hans en Sofie Scholl welke in 1943 op hun universiteit in München pamfletten hadden uitgedeeld om op te roepen tot weerstand tegen de nazi's en hun praktijken. Marthe en Florian voelen zich genoodzaakt om aan hun zijde in opstand te komen tegen de alle bizarre regeltje en de muur. Maar nadat Julian zich in het openbaar geuit heeft over zijn opvattingen, worden ze binnen no time gevolgd door de Stasi.

1989, het derde en laatste deel gaat over de jongste nichtje van Julian Sybille, zij is door haar moeder in de steek gelaten en wordt door haar demente opa en zieke oma opgevoed. Ze heeft een baantje in een supermarkt waar ze helemaal content mee is, stil verliefd op een mede collega. Maar dan slaat het noodlot toe, haar tante pleegt zelfmoord en opeens staat na 18 jaar haar dood gewaande nichtje voor de deur en oma wordt plotseling doodziek. 1989 is daarnaast een rumoerig jaar, de mensen komen in opstand tegen de muur.

Wat een boek, ieder verhaal vertelt de eerlijke waarheid over hoe het leven er aan toe ging, er worden geen doekjes om heen gebonden en dat maakt dit boek zo speciaal, voor dit gezin helaas geen gelukkig einde, maar zoals voor veel mensen in die tijd veel verdriet, pijn, en lijden. Hoe ging het er echt aan toe in Oost-Berlijn? Grensgangers laat er geen gras over groeien en weet op een pijnlijke manier weer te geven hoe het echt geweest moet zijn. Mensen werden doodgeschoten in wanhopige pogingen naar het westen te vluchten, je mocht je mening niet geven dan werd je opgepakt. Het leven werd je haast onmogelijk gemaakt. Wil je een eerlijk en meeslepend boek? Dan moet je zeker Grensgangers lezen, let wel het laat een indruk op je achter die nooit meer uitgewist kan worden.

Geniaal hoe Sax de verhaallijnen in elkaar over laat vloeien, je met haar schrijfstijl beet pakt en vervolgens niet meer los laat, het boek is als een pitbull. Eenmaal gegrepen laat het je nooit meer los..