Recensie: Stilte voor de storm - Vanessa Lafaye

Titel: Stilte voor de storm
Auteur: Vanessa Lafaye
ISBN: 9789026136795
368 pagina's | Uitgeverij De Fontein | juli 2015

Vanessa Lafaye:
Vanessa Lafaye is geboren en getogen in Florida, voor ze naar Europa vertrok om te studeren en besloot te blijven. Ze woont en werkt nu in Engeland. Stilte voor de storm is haar debuut, waarvan de rechten al aan zes landen zijn verkocht.

Florida, 1935. De inwoners van het slaperige stadje Heron Key bereiden zich in de drukkende hitte voor op de jaarlijkse 'Fourth of July'-barbecue, ter gelegenheid van Independence Day. Blank en zwart vieren feest, elk op hun deel van het strand. Missy, kindermeisje en hulp bij de familie Kincaid, heeft jaren verlangd naar de terugkeer van haar jeugdvriend Henry van het slagveld van WO I. Nu zal ze hem weer zien, want hij is in de buurt ondergebracht voor een bouwproject, met een onzekere toekomst als veteraan in het verschiet. Maar de sfeer op het strandfeest is meteen al om te snijden en als tegen de morgen een zwaar mishandelde blanke vrouw wordt gevonden, wordt Henry als schuldige aangewezen. Terwijl de spanningen oplopen, daalt de barometer als een orkaan Heron Key bereikt. Deze nacht zal Heron Key onherroepelijk veranderen.

Recensie door Miranda:
Het is juli 1935 in het kleine kustplaatsje Heron Key te Florida, zwart en blank hebben ieder een eigen stuk op het strand waar ze Fourth of July mogen vieren. Maar het feest is maar een bijzaak, er is een zware storm op komst, maar de bewoners zijn zich daar nog niet van bewust, wat wel volop aanwezig is, zijn de spanningen onderling. In de nacht wordt mevrouw Kincaid na een ruzie met haar man bruut in elkaar geslagen waardoor ze o.a ernstige hoofdwonden op loopt, maar wie heeft dit gedaan? Meteen wordt er met de vinger gewezen naar de veteranen uit WW1.

Missy is als nanny in dienst bij de familie Kincaid, zij zorgt voor hun zoon Nathan. Opeens slaat bij haar de spanning toe wanneer Henry eindelijk na 18 jaar weer terug in het stadje verschijnt, hij is veteraan en was in de eerste wereldoorlog gestationeerd in Frankrijk, waar alles anders aan toe ging dan is het na-oorlogse Amerika, daar werd hij door iedereen geaccepteerd en hoefde niet zoals in Amerika door een aparte ingang voor zwarten. Eenmaal terug in Amerika heeft hij moeite om zich aan te passen, en wordt door de regering op een bouwproject in Heron Key geplaatst. Missy is meteen weer straalverliefd, maar Henry houdt afstand, hij is niet meer de man wie hij was.

Ik was zeer verbaasd toen ik las dat dit een debuut is, vloeiend geschreven met een talentvolle hand. Alle verhaallijnen lopen goed in elkaar over en sluiten goed bij elkaar aan. Je leest niet alleen over Missy en Henry, je leert ook Selma de zus van Henry kennen die de nodige bezweringen uit heeft gevoerd om haar broer terug te krijgen, ook maken we kennis met de Sheriff Dwayne, de dorpsdokter, de overige veteranen en hun baas. Het zorgt voor een compleet plaatje van het verhaal. Er gaat veel meer schuil in de personages dan verwacht, de orkaan is niet de enige die over de pagina's heen raast, de personages komen nog sterker uit de verf. Beetje bij beetje wordt het verhaal ontleed. Bereid je voor op een boek, welke je boos, verdrietig en ontredderd achter kan laten. Net zoals in het boek voel je ook de storm in jezelf razen want dat het boek veel in je los kan maken dat was mij wel duidelijk. Het is een liefdesroman en een historisch roman in één, gebaseerd op waargebeurde feiten.