Recensie: Watermeloen - Marian Keyes

Titel: Watermeloen
Auteur: Marian Keyes
ISBN: 9789044337181
416 pagina's | The House of Books | 2012
Marian Keyes:
Marian Keyes is een van de meest succesvolle Ierse auteurs. Ze groeide op in een familie waar veel verhalen werden verteld maar het kwam nooit in haar op dat zij zelf zou kunnen schrijven. In 1993 begon ze in een opwelling met het schrijven van korte verhalen. Die stuurde ze naar een uitgever met een brief waarin ze vertelde dat ze ook aan een roman was begonnen. De uitgever wilde de roman graag zien, en toen haar paniek een beetje was gezakt begon Marian aan haar eerste boek, Watermeloen. Watermeloen werd in 1995 in Ierland gepubliceerd en werd onmiddellijk een groot succes. De vlotte schrijfstijl en de typische Ierse humor sprak alle leeftijdsgroepen aan. Nu wordt Marian in 33 landen uitgegeven.

Op de dag dat Claire een baby krijgt, laat haar man James haar in de steek. Met een pasgeboren dochter zonder naam en haar gevoel van eigenwaarde compleet aan gort, is er maar één plek waar Claire terechtkan, en dat is haar ouderlijk huis in Dublin. Beschermd door haar familie houdt ze na een paar weken op met huilen. Daarna gaat het beter. Zo veel beter dat wanneer James met de staart tussen de benen terug komt kruipen, hem een zeer onprettige verrassing te wachten staat.

Recensie door Marjon:
Dit is boek is zo geschreven, dat je het gevoel krijgt dat Claire echt bestaat. Ze schrijft in de eerste persoon en komt verrassend eerlijk en menselijk over. Daarom alleen al is het boek niet meer weg te leggen. Haar ontreddering en haar verdriet zijn heel tastbaar maar ook later, als James terugkomt in haar leven en ze zich laat overrompelen. Het boek leest heerlijk weg, soms dwaalt de ik-persoon iets teveel af, maar de humor maakt weer veel goed. Ik las ergens dat het boek geen diepgang zou hebben, maar dat valt echt wel mee. Het is precies goed zo en ik ben benieuwd naar de volgende delen – in elk deel zal een andere zus van Claire de hoofdrol in spelen.